Annonsørinnhold

Best i test på kundeomtaler blant strømselskapene:

De mest fornøyde kundene ifølge Bytt.no

- Det skal være enkelt å være strømkunde hos oss, noe kundene ser ut til å være enige i.

IKKE STØRRELSEN DET KOMMER AN PÅ: Til tross for Klarkrafts beskjedne størrelse, har strømselskapet de mest fornøyde kundene.
IKKE STØRRELSEN DET KOMMER AN PÅ: Til tross for Klarkrafts beskjedne størrelse, har strømselskapet de mest fornøyde kundene. Vis mer

Selv om de kun er to ansatte, klarer Klarkraft å vinne tilliten til Norges strømkunder. De danker nemlig ut resten av strømleverandørene når det kommer til mest fornøyde kunder.

Blant alle de 89 ulike strømleverandører i landet, troner det lille strømselskapet som nummer én, og er klart best både på brukervennlighet og kundeservice ifølge tilbakemeldingene på Bytt.no - Norges største side for kundeomtaler.

- At kundene våre gir oss sånne tilbakemeldinger synes vi er svært hyggelig. Vi jobber hardt for at det skal være enkelt å være strømkunde hos Klarkraft. Derfor har vi kun én strømavtale, enkle fakturaer og en lettvint og god app, og så er vi naturligvis billige. I tillegg skal kundene, om det er noe de lurer på, alltid få gode og raske svar, og de skal slippe masete selgere på telefonen, sier daglig leder, Haakon Dyrnes.

Hvordan klarer dere dette med kun to ansatte?

- Vi har en heldigital rigg som er skapt for å håndtere en hvilken som helst mengde kunder uten problemer. Det gjør at ting går på skinner. Det å levere strøm er egentlig ganske enkelt, men mange kompliserer ofte prosessen med unødvendige tilleggstjenester og komplekse avtaler - tilsynelatende for å forvirre kunden for å kunne ta seg ekstra betalt, sier Dyrnes.

Vurderer du å bytte strømleverandør? Les mer om Klarkraft her

UTFORDRER: Klarkraft har stort kundefokus. - Ingenting er dyrere enn misfornøyde kunder, sier Haakon Dyrnes i Klarkraft.
UTFORDRER: Klarkraft har stort kundefokus. - Ingenting er dyrere enn misfornøyde kunder, sier Haakon Dyrnes i Klarkraft. Vis mer

Man skulle nesten tro at kundeservicen blir påvirket med kun to ansatte - men det viser seg at det heller er motsatt. Klarkraft har en tett relasjon til en samarbeidspartner som svarer kundene både på telefon og epost.

- Vi får mange gode tilbakemeldinger på vår kundeservice, og kundene setter pris på at de kan ringe og prate med en person i stedet for å chatte med en robot, som er tilfellet hos mange andre levererandører, forteller Dyrnes.

Slåss for kunden og utfordrer bransjen

Det skal ikke mye til for å forstå at det er mange som tjener på at strøm er vanskelig og komplisert. Og det er akkurat dét Klarkraft ønsker å gjøre noe med.

Klarkraft har fra oppstart i 2021 konsekvent utfordret bransjen på vegne av kundene for å sikre strengere regulering slik at kundene får bedre beskyttelse. Dette har medført hyppige tilsyn fra myndighetene, hvor blant annet de 20 største strømselskapene fikk pålegg.

- Mange av oss kjenner ikke betingelsene på strømavtalen vi har. Man tror man har en god avtale, og det er akkurat slik mange strømleverandører vil ha det. De spekulerer i at kunden ikke vet, eller forstår betingelsene på avtalen, og dermed ikke reagerer på høye påslag og unødvendige tilleggstjenester. Alt dette lureriet gjorde oss forbanna, derfor startet vi vårt eget strømselskap, hvor vi sloss for et strengere regelverk på kundens vegne. Man skal forstå hva man betaler for, sier Haakon Dyrnes.

Selv har Klarkraft full åpenhet som prinsipp. Derfor publiseres forrige måneds spotpris, slik at alle enkelt kan sjekke pris og forbruk på sin faktura. En fin måte å se om strømavtalen du har i dag faktisk er god, eller om det er på tide å bytte til en strømleverandør du kan stole på.

Lei av å bli lurt? Les mer om Klarkraft her

Lysere tider i møte

Ifølge eksperter ser det ut til at prisene denne vinteren blir mer behagelige for lommeboka sammenlignet med i fjor.

- Vinteren spås av strømanalytikere til å bli langt bedre i år, noe vi er veldig glade for. Vi synes nemlig at det er like pyton med høye strømpriser som kundene våre, og vi deler deres bekymring for uforutsette høye strømregninger. Vinteren forventes heldigvis til å bli betydelig bedre enn tidligere, og vi forventer ikke de samme høye regningene som i fjor, sier Dyrnes.

BEDRE TIDER: Haakon Dyrnes i strømselskapet Klarkraft forteller at vinterens strømpriser ser ut til å bli klart bedre enn i fjor. Foto: NTB / Shutterstock
BEDRE TIDER: Haakon Dyrnes i strømselskapet Klarkraft forteller at vinterens strømpriser ser ut til å bli klart bedre enn i fjor. Foto: NTB / Shutterstock Vis mer

Klarkraft-sjefen advarer likevel mot å havne i fella med lokketilbud på strømavtaler.

- Det finnes mange lokketilbud der ute. Alle strømleverandører må naturligvis tjene penger, og i de tilfeller hvor strømleverandøren ikke har noen margin på strømprisen, anbefaler vi kundene å lese vilkårene meget nøye.

Hvordan kan folk unngå å havne i en typisk lokkeavtale?

- Ikke si «ja» til selgere som tar kontakt, les om andre strømkunders erfaringer på bytt.no, og les vilkårene svært nøye for avtaler hvor strømleverandøren tilsynelatende ikke har noen margin på strømprisen. Velg aldri en variabel avtale, men gå for spotpris, sier han.

Ønsker du deg billigere, oversiktlige og forståelige strømregninger? Bytt til Klarkraft her

Du tenker kanskje at det er vrient å bytte? Slik er det heldigvis ikke. Det tar faktisk bare ett minutt. Alt du trenger å gjøre, er å klikke på linken under, så kommer du til Klarkrafts side.

Så enkelt bytter du til Klarkraft