ANNONSØRINNHOLD

Font
Font
Font, Rectangle

De beste rådene: Unngå kjøreoverraskelser når nysnøen faller!

Det er rart med det, men hvert år kommer snøen noe overraskende på mange av oss nordmenn. I denne saken får du råd og tips fra en bilentusiaster som har lang fartstid bak rattet. Han har tips til både dem som er forberedt, og til dem som ikke er like klare for snø og isete veier.

– Om du våkner opp til hvite veier og har sommerdekk på bilen, er svaret enkelt, mener Arnt Ødegaard, som jobber i BMW og har mye erfaring med norske vinterveier:

– La den stå. Mange venter i det lengste – og også for lenge – med å legge om til vinterdekk. Med dagens værvarslingssystem, er det sjelden noen reell overraskelse når snøen kommer.

Når du finner frem vinterdekkene fra i fjor, gjør du klokt i å ta en nærmere kikk på dem før du skrur dem fast på bilen, ifølge Arnt.

- Dekk er ferskvare. Det er ikke bare mønsterdybden som har betydning. Gummi som er blitt hard og sprø reduserer dekkets egenskaper. Ikke spar på pengene ved å kjøpe dårlige dekk. Det er de som holder oss på veien.

EKSPERT: Arnt Ødegaard – en ekte bilentusiast samt ansatt i BMW, som innehar mye kunnskap om både elbil og andre drivlinjer og hva enhver fører bør tenke på når vinteren kommer.

– Med dagens værvarslingssystem, er det sjelden noen reell overraskelse når snøen kommer.

Arnt ødegaard

Vehicle registration plate, Automotive lighting, Car, Snow, Sky, Plant, Hood, Grille

Vær godt skodd: Skal du ut på smale skogsstier eller motorvei? Uansett bør du sørge for at dekkene er lagt om, rutene klare - og temperaturen både på sjåfør og bil sånn at du kan konsentere deg om veien.

Født med ski på beina - men allikevel ...

Vi som er vokst opp i et land som strekker seg nord for polarsirkelen, kan kanskje til tider ha overdreven tro på egne kjøreferdigheter. Særlig om vinteren. Men det er ikke sikkert det stemmer når du faktisk sitter bak rattet.

- Vi nordmenn er jo som kjent «født med ski på bena» og da føler vel kanskje mange at vi er født med en egen evne til å ferdes med bil på glatte veier også, ja. Men det er svært viktig å ha respekt for føret, sier Arnt.

Han sier at det handler om å ha begge hendene på rattet, og sørge for jevne og rolige bevegelser. Dropp de brå bevegelsene, spesielt i nye biler.

- Bilene blir tyngre og tyngre, og de fysiske lovene rår vi ikke over. Du må tenke deg veldig godt om før du begynner å tukle med eller slå av førerstøttesystemene. De er mye kjappere enn oss til å finne den beste løsningen.

Les mer om BMW iX

SKIFT I TIDE: Mønsterdybden på vinterdekk skal etter loven være 3 mm, men NAF anbefaler minimum 4 millimeter. Husk også at dekk er ferskvare, uansett hvor godt mønster det er på dekkene må de kanskje byttes om de er gamle.

- Noen vil kanskje tenke «Ja, men jeg har jo anti-skrens på bilen, så det er ikke så farlig»?

- Anti-skrens inngår som ett av mange støttesystemer i moderne biler. Og det er akkurat hva det er: Et støttesystem som skal hjelpe oss til å unngå å miste kontrollen på kjøretøyet dersom det oppstår en situasjon. Men systemet hjelper oss bare til en viss grad.

- Det har sine begrensninger?

- Om skrensen er for stor, hastigheten for høy eller friksjonen er for dårlig, vil ikke anti-skrens kunne hjelpe deg inn igjen. Selv ikke anti-skrens opphever de fysiske lovene! Det er veldig viktig at førerstøttesystemene ikke blir en hvilepute som vi legger livet vårt i hendene på. Det er alltid føreren som er ansvarlig, og som både må ha hendene på rattet og føttene klare i tilfelle man må bremse opp.

- Hva er verst: Vannplaning i slaps eller plutselig iskulde?

- Vannplaning i slaps gjør at vi raskt kan miste kontrollen. Da er det viktig å bevare roen, redusere hastigheten for så å gjenvinne kontakten med veien. Det er alltid viktig å plassere hjulene der det er best friksjon. På slitte veier, vil ofte det laveste punktet være der hvor folk flest kjører. Det betyr at vann kan samle seg der. På en snø- eller slapsdekket vei vil det derimot være best friksjon der det er oppkjørte hjulspor. For da har de andre bilene sprutet bort slapset fra sporet.

De beste tipsene:

  • Tilpass hastigheten etter føret du befinner deg på.
  • Ha begge hendene på rattet, i kvart på tre-stilling. Men ikke blåhold i rattkringla! Myke og jevne rattbevegelser reduserer faren for å miste grepet på hjulene.
  • Sørg for å gjøre unna all fartsredusering før kryss, kurver, rundkjøringer, avkjøringer og lignende. Hvis du bremser i svingen, reduserer du bilens stabilitet.
  • Alltid se i den retningen du ønsker at bilen skal kjøre. Mister du kontrollen i en sving og kikker mot grøfta, havner du i grøfta. Se gjennom svingen dit du skal.
  • Ikke stol blindt på førerstøttesystemene. Hold hendene – og føttene! – klare hvis du må bråbremse
  • Bruk kapasiteten din på å kjøre bil når du kjører bil. Det er lett å la seg bli revet med av skjermer, eller i verste fall se på mobilen. Å kjøre på glatte veier krever vår fulle oppmerksomhet.

NYT TUREN: Det er viktig å komme frem i tide, men det aller viktigste er å komme frem.

Litt utenfor Oslo glir den store BMW-en rolig over nysnøen mellom brøytekantene. Tempoet er rolig, og det er langt fra tilfeldig at Rasmus fokuserer på føret etter å ha snakket med Arnt.

– For meg er det ikke selve snøen som er verst, men det underkjølte regnet. Det vi egentlig ikke ser før vi merker at vi kjører på det.

For selv om det kommer mindre snø enn det gjorde før i tiden, kan temperatursvingningene rundt 0 grader være utfordrende.

- Alle vet jo at frysepunktet ligger på 0 grader. Men det er ikke alle som tenker over det når de kommer kjørende på en fuktig vei vinterstid. Selv om sola steker og gradestokken viser mange plussgrader, kan det likevel være is på veien i skyggepartiene.

Ulikt underlag kan også spille oss et puss. Det kan være stor forskjell på å kjøre over en bro – og å kjøre på asfalt eller allfarvei. Hvis temperaturen plutselig synker på en fuktig veibane, vil broen ikke få hjelp av jordvarmen til å tine, slik at vann kan fryse raskere.

Fukt fra for eksempel en bekk eller en elv, kan også legge seg på veidekket og skape glatt veibane.

Selv om veien tilsynelatende bare har «litt» nysnø på seg, kan det gjemme seg vanskelig føre under.

- Det er riktig, det kan være et tynt islag mellom snø og asfalt som reduserer friksjonen. En annen ting er at kram snø blir lynglatt når man spinner på den. De aller fleste av oss kjører dessuten piggfritt. Da kan veibanen fort bli polert, fordi piggene som før i tiden «raspet opp» snøen og isen ikke er der mer.

- Hva er det smarteste vi kan gjøre for å unngå å bli overrasket av såpeglatte veier?

- Ta små «bremsetester» på rette veistrekninger der du ikke har trafikk bak deg. Da får du en god indikasjon på hva slags friksjon det er snakk om på veien. Det er fort gjort å bli lurt av biler med firehjulsdrift, ettersom disse er med på å gi bedre veigrep ved akselerasjon. Men når vi bremser, hjelper det ikke å ha firehjulsdrift. Da er fysikken lik for alle.

Kom frem i riktig tempo

– Jeg kommer heller for sent enn å ikke komme fram.

RASMUS, som prøvekjørte BMWS ELEKTRISKe SUV

Rasmus prøvekjører BMWs elektriske SUV iX – en større elbil mange kjører på norske veier.

- Jeg tenker ofte på sikkerhet først og er ute i god tid med dekkskiftet. Mitt tips til de som ikke har rukket å skifte før snøen er over dem, er rett og slett: La bilen stå!

Selv om Rasmus er godt vant til å kjøre bil, er han overrasket over hvor godt en så ny modell holder feste på veien på vinterføre, selv om den er tyngre enn hva han er vant til.

- Jeg fikk kjenne hva det innebærer at man får den ekstra vekten. Bare bremselengden kan være en liten overraskelse for mange.

Les mer om BMW iX

Automotive design, Motor vehicle, Tire, Dog, Car, Outerwear, Snow, Wheel

Er du klar over at du kjører med tyngre bil?

Rasmus har aldri kjørt en bil på størrelse med BMW iX før. Han kunne konstatere, innrømmet han etter kjøreturen, at selv om han kjørte i sakte fart, kunne han merke at bilen med sin tyngde endret adferd på veien.

Arnt Ødegaard kjenner godt til hvordan en bil kan endre egenskaper på forskjellig føre.

- Nye elbiler er ofte store og veier mer på grunn av batteriet. De veier mer enn vi er vant til. Bilen som Rasmus kjørte – BMW iX – er en større SUV. Og det kan godt være litt utfordrende for oss nordmenn: Mange kjøper en stor elbil og tenker ikke så mye over at den faktisk veier mye mer, noe man må ta hensyn til på et hver føre når vinteren kommer. Mange nye bileiere, spesielt i klassen av større elbiler, vil kunne få seg en overraskelse over at de faktisk må endre kjøreatferden for å tilpasse bilens feste. Det kan være lett å tenke at man kan kjøre som før, uavhengig av drivlinje, men de fleste vil kunne kjenne forskjellen.

Med andre ord: Er du en av mange tusen nordmenn som endelig har sikret deg en elbil, kan det være lurt å bli ordentlig kjent med bilen.

- Absolutt. Antallet ekstra kilo kan ha stor betydning, spesielt når det gjelder bremselengde. Og en ting til som man bør tenke på: Akselerasjonen på en elbil er vesentlig mer brutal enn tradisjonelle biler. En eldre familiebil gjorde unna 0-100 på kanskje ti sekunder. På en elbil får du kontant svar fra gasspedalen. Den nye normalen er 0-100 på fem sekunder, som tilsvarer en sportsbil for 15 år siden! Det er verdt å ha i bakhodet når du gir litt ekstra gass ut fra lyskrysset.

Automotive tail & brake light, Vehicle registration plate, Wheel, Tire, Car, Snow, Trunk

Ny bil, ny tyngde: Mange kjøper en stor elbil - som BMWs SUV iX - og tenker ikke så mye over at den veier mange hundre kilo mer enn den gamle fossilbilen. De ekstra kiloene kan få stor betydning på snødekt vei.

– På en elbil får du kontant svar fra gasspedalen. Den nye normalen er 0-100 på fem sekunder, som tilsvarer en sportsbil for 15 år siden.

ARNT ØDEGAARD, BMW

LES OGSÅ

Hyttetrafikk: Her skjer ulykkene


Her er ekspertens beste råd – og tabbene du bør unngå

- Det er viktig å kjøre på sine egne premisser. Én ting er at det er stor forskjell på ulike biler når det gjelder støttesystemer, dekk og egenskaper. Men den menneskelige faktoren er viktig. Ikke alle har den samme kompetansen eller erfaringen med glattkjøring – og det må veie tyngst, sier Arnt Ødegaard.

Han forteller videre at den viktigeste sansen vi har når vi kjører er synet vårt. Han understreker derfor at det er viktig å skrape rutene rene for snø før man kjører, det gjelder ikke kun rutene, men også resten av bilen.

Et siste tips fra bileksperten handler om forberedelse:

- Hvis du har mulighet til det, så forvarm bilen før du kjører. En kald sjåfør med dårlig sikt, er en dårlig sjåfør.

Personal luxury car, Steering wheel, Automotive design, Motor vehicle, Gear shift
Automotive lighting, Motor vehicle, Car, Grille, Hood, Bumper

- Det å forvarme bilen er smart på mange måter. De fleste av oss har prøvd å skrape betong-is av frontruten med et gammelt CD-cover, ikke sant? Det fine nå er at man kan forvarme bilen så den både er komfortabelt varm og isfri. Men …

- Ja?

- Det gjelder å huske å sette det på i tide! Det holder ikke med to minutter før du skal kjøre. Det er bedre enn ingenting, men det skal helst slås på tjue minutter før. Vi har vel alle sett de som skraper en liten luke i frontruten som de kan se gjennom? Det er noe av det farligste man kan gjøre som bilist.

- Så det handler om å sette av godt med tid?

- Vel, ja. Men mange av oss har jo gjerne rutiner for når vi skal ut og kjøre. For eksempel når vi skal til jobb om morgenen. Da kan du programmere dette inn på forhånd, så bilen alltid er klar når du skal kjøre. Det kan være til stor glede for de litt mer distré av oss. Har du en mer fleksibel hverdag, kan du skru på oppvarmingen mens du står inne. Verden går med andre ord mer i takt med oss mennesker og våre rutiner.

Dette er annonsørinnhold produsert av Aller Concept Store.Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på hallois@aller.com©2023 Aller Media AS | Personvernerklæring og informasjonskapsler