Material property, Rectangle, Font

ANNONSØRINNHOLD

Material property, Rectangle, Font
Font

Den kinesiske elbilprodusenten XPENG slår på stortromma for fremtidens mobilitet.

Drømmen om flyvende biler er rett rundt hjørnet

Automotive design, Clothing, Car, Outerwear, Snow, Vehicle, Wheel, Tire, Fashion, Textile

I en verden som går mer og mer i retning av bærekraftig transport og ny teknologi, har XPENG Motors kommet susende fra sidelinjen og overrasket bilindustrien. Mens de allerede har satt sitt preg på veiene med intelligente elbiler, tar XPENG nå et dristig steg inn i fremtidens luftrom med utviklingen av flyvende biler.

- XPENG AeroHT, datterselskapet til XPENG Motors, starter med å ta imot bestillinger på flyvende biler allerede i år, og forventet leveranse er mot slutten av 2025, sier Claes Persson, daglig leder i XPENG Motors Norge.

STOLT: Claes Persson, daglig leder i XPENG Norge, er stolt over den fantastiske utviklingen elbilprodusenten har hatt i Norge.
Foto: Aller Concept Store


Som i en science fiction-film

Den første modellen som treffer markedet heter Land Aircraft Carrier, og består av to deler. En flyvende enhet for transport i lavere høyder, og en sekshjulet bil for bruk på bakken. Litt som en fremtidsbil med et flyvende minihelikopter.

Her kan du lese mer om XPENG

Land vehicle, Automotive tire, Sky, Wheel, Car, Mountain, Travel

Visste du at:

• XPENGs hovedkontor ligger i Guanzhou i Guangdong-provinsen i Kina. Bilene produseres også i samme område.  

• I 2023 fikk XPENG oppgradert status til den høyeste ESG (enviroment, social, governance) -ratingen (AAA) av Morgan Stanley Capital International (MSCI), og er nå ledende innen automobilindustrien.

• Selskapet er børsnotert både i USA og Kina.

• XPENG satser på nye og bedre energikilder i det grønne skifte mot karbonnøytralitet, og bidrar sterkt i kampen mot klimaendringer. 

• Selskapet er bygget på en tro om at teknologien vil være den største game changeren i fremtiden for mobilitet.

Litt lenger ut i løypa kommer kanskje det gjeveste - nemlig en ny eVTOL (electric vertical take-off and landing). Denne kan brukes som en vanlig bil i tillegg til å fly i lav høyde - som en stor drone på hjul. Med et par tastetrykk feller bilen ut fire armer med propeller, og vipps så er du midt i en filmscene i en fremtidsfilm.

- Produktene er i første omgang ment for det kinesiske markedet, og selskapet snakker aktivt med myndighetene om en gradvis utrulling av flyvende biler i landet. Mye skal på plass når det gjelder luftromsgodkjenning, flylisenser og regelverk, forteller Claes Persson.

Automotive design, Motor vehicle, Wheel, Hood, Azure, Sky, Tire

FUTURISTISK: Slik ser XPENGs nye eVTOL ut i flymodus - fire armer med propeller som brettes ut. Når kjøretøyet er i vanlig kjøremodus, ser den ut som en vanlig bil med en stor takboks.

Outdoor bench, Cloud, Sky, Leg, Furniture, Mountain, Nature, Wood, Highland, Snow
Norge må nok vente

- I Norge har vi på nåværende tidspunkt ikke noe lovverk eller reguleringer som omfatter flyvende biler. EU (EASA, European Union Aviation Safety Agency) er i en prossess med å utvikle nye regler og oppdatere eksisterende for den nye teknologien, sier Persson.

Det kan med andre ord ta en stund før vi kan fly rundt med biler i Norge.

Les mer om XPENG her

Smart-robot som hjelper i hverdagen

XPENGs teknologi stopper ikke med biler. XPENG Robotics utvikler også robot-teknologi for å hjelpe folk i hverdagen. Den mest spektakulære er kanskje robot-ponnien som kan bistå mennesker med fysiske handikap, være selskap for eldre eller lekekompis for barn.

Den geniale ponnien bruker stemmegjenkjennelse, viser uttrykk og følelser, i tillegg til å kunne gi svar på ting du lurer på. Den kan også hjelpe deg med bæring i butikken, bli med som turkompanjong eller la barna ri på den. 

Robot-ponnien blir rett og slett som en tjenestehund du slipper å mate, eller må ta med på luftetur i ruskevær.

Flash photography, Automotive design, Happy, Grass
Dog, Mammal, Gesture, Carnivore, Font
- Teknologi ligger i hjertet av Xpengs utvikling.

Vi lytter til våre kunders behov og bruker vår teknologiske ekspertise til å løse kompliserte utfordringer i et landskap i rask utvikling. Derfor jobbes det blant annet med robotteknologi som kan gjøre hverdagen enklere, forteller Persson.

I strupen på konkurrentene

XPENG Motors ble etablert i 2014 av gründeren Mr. Xiaopeng He, og det tok ikke lang tid før elbilprodusenten gikk i strupen på resten av markedet og utfordret grensene på hva som er mulig med elbiler. Blant annet med sin førerassistent-teknologi (ADAS) som skiller dem fra konkurrentene.

- Ikke alle funksjoner ved ADAS er foreløpig tilgjengelig for EU-markedet, men i det kinesiske markedet mener vi at ADAS er en nøkkelfaktor som skiller våre Smart EV-er fra konkurrerende produkter, og vi har dedikert betydelig forsknings- og utviklingsinnsats på dette området.

Her kan du lese mer om XPENG

De siste årene har selskapet også fått solid fotfeste i Norge i tillegg til å ha blitt en publikumsfavoritt. Sammenlignet med konkurrenter leverer XPENG mye kvalitet for pengene - noe som helt klart er en grunn til at XPENGs biler har vokst seg så populære.

Automotive parking light, Land vehicle, Car, Wheel, Tire, Sky, Hood
- Teknologisk innovasjon er avgjørende for vår suksess, og vår strategi er å utvikle de viktigste teknologiene internt. På den måten kan vi ha så konkurransedyktige priser som vi har, sier daglig leder.

Fra 2025 har norske myndigheter som mål at det kun skal selges 0-utslippsbiler i landet. I 2023 var nesten 83 prosent av alle nye biler solgt i Norge elektriske.

Lovprises av kundene

Av de ulike modellene XPENG har i stallen, er kanskje XPENG G9 den som har dratt inn flest gode skussmål. I tillegg til å ha blitt lovpriset av kunder, gikk XPENG G9 av med seieren og vant «Folkets pris» under «Årets bil 2024»-kåringen. Elbilen klinket også til og satte laderekord i NAFs og Motors sommertest i 2023. XPENG G9 gjentok suksessen i år og var raskest i hurtiglading under årets vintertest.

- XPENG G9 revolusjonerte hurtiglading ved å sette en helt ny standard med ladeeffekt på 300 Kw. Det sørger for at bilen kan lades fra 10-80 prosent på bare 19 minutter. Sånn sett representerer bilen slutten på ladekøer ved hurtigladerne langs veien, sier Claes Persson.

Bestill prøvekjøring av XPENG G9

Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Snow, Car, Hood, Window
Font

FOLKETS FAVORITT: XPENG G9 på norsk vinterføre da vi testet bilen og tok en prat med Claes Persson, daglig leder i XPENG Norge. Foto: Aller Concept Store

En annen grunn til at bilen har blitt så folkekjær, er helt klart utstyrsnivået. For makan til fullspekket bil til den prisen skal du lete lenge etter.

- XPENG G9 kommer med et høyt utstyrsnivå du må forvente å betale dyrt for hos de fleste konkurrenter. Med riktig tilleggspakke får du massasjeseter med ulike program for fire seter, elektrisk utfoldbar fotskammel hos passasjersetet og elektronisk innfellbart hengerfeste. Med den geniale selvkjøringsteknologien kan bilen også parkere seg selv kun med en knapp i bilen eller via appen, forteller Persson.

Nå kan du få med gratis vinterhjul og Premium Comfort & Audio Pack til kun 9.900 kr.

Sjekk ut XPENG G9s kampanje her

Du kan også få XPENG G9 levert med en oppblåsbar madrass (Sleeping Kit). Legg ned ryggen på baksetene, og vipps har du en fullverdig dobbeltseng! Perfekt for en liten overnattingstur.

Med appen kan du også kjøre bilen inn og ut av trange p-plasser om det er for smalt til å åpne dørene. Med stemmestyring kan du betjene de fleste av bilens funksjoner, som å justere temperaturen, åpne og lukke vinduer, aktivere og deaktivere massasje eller åpne bagasjeluken. 

- Bilen har rett og slett blitt lovprist av kundene, og det er kanskje særlig totalpakken som innfrir. Kombinasjonen av gunstig pris med hvor mye bil og utstyr du faktisk får, har slått utrolig godt an. Med den gode plassen og rekkevidden, vil jeg tørre å påstå at XPENG G9 er skreddersydd norske familier, avslutter han.

Her kan du prøvekjøre en XPENG G9

Dette er annonsørinnhold produsert av Aller Concept Store.Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på hallois@aller.com©2023/2024 Aller Media AS | Personvernerklæring og informasjonskapsler