Avslører millionbløff

Aviciis manager avslører at han bløffet plateselskapet Universal like før artisten fikk sitt store gjennombrudd på verdensbasis.

BLØFF: Tim Berglings manager sa til Universal at artisten ble tilbudt 500 000 euro fra et annet plateselskap. Det var en bløff. Foto: NTB Scanpix
BLØFF: Tim Berglings manager sa til Universal at artisten ble tilbudt 500 000 euro fra et annet plateselskap. Det var en bløff. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I SVT-programmet «Det svenska popundret» avslører manager Ash Pournouri at han bløffet plateselskapet Universal i opptakten til Tim Berglings suksess under artistnavnet Avicii.

Med låta «Seek Bromance» presenterte Avicii seg for det europeiske publikummet, men det var ikke før han slapp låta «Levels» at han for alvor ble en verdensstjerne.

- Tim satt i studio, og plutselig så ropte han: «Ash, kom hit, du må høre dette». Da jeg kom inn, skjønte jeg umiddelbart at noe stort var på gang. At denne sangen hadde et stort potensial, forteller manageren i programmet, ifølge Expressen.

Millionbløff

Dermed bestemte han seg for å servere en bløff i møte med Universal-sjef i Sverige, Per Sundin. Pournouri løy og sa at Avicii hadde blitt tilbudt 500 000 euro - omkring fem millioner kroner - av et annet plateselskap.

Dette førte til at Sundin ble tvunget til å ringe europeiske Universal-sjefer for å få hjelp til å finansiere Aviciis kontrakt, som han til slutt skrev under på.

- Jeg visste hva jeg kunne få globalt, så da sa jeg at det var det som var tilbudet, forklarer manageren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer