O'Learys-gründerens blemme: - Angrer

Én beslutning har kostet ham dyrt.

POPULÆRT KONSEPT: Restaurantkjeden O'Learys har en klar plan for sin ekspansjon de neste fem åra. Avbildet er den svenske grunnleggeren, Jonas Reinholdsson. Foto: NTB Scanpix
POPULÆRT KONSEPT: Restaurantkjeden O'Learys har en klar plan for sin ekspansjon de neste fem åra. Avbildet er den svenske grunnleggeren, Jonas Reinholdsson. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

I 1988 åpnet svenske Jonas Reinholdsson dørene til den første O'Learys-avdelingen noensinne, den gang i Gøteborg. Over 30 år seinere er selskapet godt representert med 130 restauranter verden over, blant annet i Norge, Danmark, Kina og Vietnam.

Reinholdssons store drøm har vist seg å bli et millioneventyr. I konsernets siste tilgjengelige oversikt omsatte O’Learys Trademark AB for 2,3 milliarder svenske kroner. Samtidig varsles planer om å ekspandere i enorm hastighet, der målet er å nå 350-400 restauranter totalt innen fem år.

Det vil forhåpentligvis innebære en betydelig økt omsetning - og enda tykkere lommebok for eierne. I et større intervju med svenske Aftonbladet, innrømmer Reinholdsson at han i så tilfelle sitter med skjegget i postkassa.

- Kan angre

For flere år siden besluttet nemlig Reinholdsson å selge 95 prosent av sine eierandeler i O'Learys til selskapet Scandinavian Service Partner, SSP. Årsaken var blant annet et ønske om å ekspandere restaurantkjeden, noe som krevde økonomiske muskler.

Grunnleggeren legger ikke skjul på at han i dag har et ambivalent forhold til sin egen avgjørelse.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer