- Jeg vet hvorfor du ringer, sier eiendomsmekler Line Therese Byberg hos EiendomsMegler 1 til Børsen.
Etter en kort stillhet bryter hun ut i latter.
- Her prøvde jeg å bruke humor. Så spørs det hvor godt vi traff.
I et hav av superlativer og gjentakende eiendomspresentasjoner, dukket det forrige lørdag opp en fiffig boligannonse fra Stavanger-regionen som har fanget manges oppmerksomhet.

Minihus solgt for kjempesum
- Utdatert
Toromsleiligheten i Øvre Sandvikveien i Hillevåg oppgis å ha tilsynelatende tradisjonelle kvaliteter som «ypperlig beliggenhet, moderne standard og balkong med ettermiddagssol». En detalj i presentasjonen skiller seg likevel fra andre, liknende objekter i området:
«Instagram-vennlig leilighet».
- Ha-ha, ja … Altså, fortsetter mekleren.

Luksusmegler går etter klient-blemme
- Hva er en Instagram-vennlig leilighet?
- Den har lekre farger og fint interiør. I denne leiligheten har man også store vinduer som slipper inn mye lys.
- Hva med kjøkkenet?
- Kjøkkenet er utdatert.
- Men det er lyst, fint og det fungerer.

Frister med «likes»
I annonsen heter det blant annet: «De fleste gulv er belagt med en lys enstavas-parkett, fliser på baderomsgulv og veggflatene er malt i tidsriktige fargetoner som tar seg meget bra ut som bakgrunn på selfies. Her kan en få mange likes!».
- Jeg er tilhenger av å bruke humor og kreativitet som virkemiddel, og håper det skinner gjennom.
- Poenget er at man leser de samme annonse-overskriftene gang på gang. Jeg slo meg derfor sammen med selger i et forsøk på å skille oss ut fra resten av markedet.

Og der kan vel mekleren sies å ha lyktes – på godt og vondt.
- Tilbakemeldingene er stort sett positive. Det har vært god respons på annonsen, mer enn forventet.
- På hvilken måte?
- Vi registrerer langt flere klikk enn hva man vanligvis ser på denne type leiligheter.

Punget ut 24 mill. for Oslo-luksus
- En risiko
Annonsen fikk særlig fart på seg etter at den ble plukket opp av humorkontoen «omgjustdont» - som har 324 000 tilhengere på Instagram. Da Byberg ble gjort oppmerksom på stikket, fryktet hun at taktikken var fullstendig feilslått.
- Rent umiddelbart opplevdes det ikke helt heldig, sier hun og ler.
- Da ringte jeg selger og spurte: «Hva gjør vi nå? Dette gikk kanskje ikke helt som planlagt.» Men så ser vi at besøkstallene på annonsen føyk til værs. Så da var det kanskje ikke så ille likevel.
- All PR er god PR?
- He-he, nettopp. Jeg er tilhenger av å bruke humor og kreativitet som virkemiddel, og har blant annet gjort det tidligere da jeg annonserte en «bachelor pad». Det er en risiko å ta, men det viktigste er at innholdet i salgsoppgaven er faglig korrekt.
- Ikke skremt
For å illustrere nettopp hvor «Instagram-vennlig» boligen er, hentet også mekler inn en statist – i form av seg selv.
- Vi fikk en fotograf med på laget, også stilte jeg opp. Det handler om å gi det lille ekstra, sier Byberg, som understreker at det ikke eksisterer kommersielle koblinger til Instagram i annonsen.

- Frykter du at denne måten å markedsføre bolig på ekskluderer mulige kjøpere?
- Vi hadde en god dialog om dette i forkant, men sannsynligheten er ganske lav. Dette er en sentral leilighet i sitt område, og som med sin prisklasse ofte appellerer til førstegangskjøpere. Den kan også passe til eldre.
- Basert på responsen vi har fått, også fra dem som Instagram ikke appellerer til, har vi ikke skremt bort noen.