For de som ikke har fått det med seg: DS Automobile er det nye luksusbilmerket fra Frankrike, utsprunget fra Citroën, og deres serie med DS-biler, i 2015. I 2017 ble det et eget bilmerke, og vi kjører toppmodellen.
DS 7 har levd en tilbaketrukket tilværelse i Norge i ett års tid allerede. Det er en romslig SUV med en 1,6 liters bensinmotorer på 180 og 225 hester, samt en 2.0 diesel på 180 hester. Alle med åttetrinns automat og 22 cm bakkeklaring - men bare med forhjulstrekk.

Mercedes-suksessen gjør comeback
Men nå blir den endelig ordentlig klar for Norge - med noen gode salgsargumenter:
- Ladbar hybrid, med opp til 58 km rekkevidde (WLTP)
- Firehjulstrekk
- 300 hk og 520 Nm effekt
- Forbruk på rekordlave 0,32 l på mila (WLTP)
- Like god plass i bagasjerommet som sine fossile søsken

Slik er hybridlinjen
En 1,6 liters turbomatet bensinmotor på 200 hester er koblet sammen med to elmotorer på 110 hester hver. En mellommotor og en åtte-trinns automatkasse, den andre mellom bakhjulene.
Batteriene på til sammen 13,2 kWt er plassert under baksetene. De lades med en ombordlader på 7,4 kWt og klarer å fylle bilen med strøm på 1,45 timer. Det er ikke verst. Bensintanken er forminsket til 43 liter, mot 62 liter tidligere.
Hele hybridlinja veier oml lag 350 kilo, noe som gir en egenvekt med fører på 1825 kg. For oss tilhengerglade nordmenn er det greit å vite at hengervekta er redusert fra 1550 til 1200 kilo.

Leser veien
Et av argumentene for å kjøpe DS 7 er komforten. Som eneste bilen i PSA-konsernet har DS 7 Active Scan Suspension. Den skanner veiens ujevnheter og forbereder det aktive understellet for maksimal komfort. Av en eller annen merkelig grunn, fungerer det bare i kjøremodus Comfort, ikke i fullelektrisk modus.
Interiøret signaliserer typisk fransk luksus. Litt sært, litt overdådig og litt spesielle løsninger. Vi er fortsatt ikke glade i skjermløsningene til PSA. Her er det design før funksjon, og man trenger litt tid til å sete seg inn i ting.

Noe er direkte lite gjennomtenkt, som for eksempel nattmodus, for å slå av den 12,3 tommer store multimediasjermen.
Trykker du på hvilken som helst knapp, selv om den ikke endrer funksjoner på skjermen en gang, lyser de opp og du må slukke den selv igjen. Irriterende, særlig som begge lyser ganske heftig i mørket.
Men man sitter bra og det er rikelig med justering av både ratt og ti-veis seter med massasje. Baki er det også rikelig med plass. Bagasjerommet rommer helt akseptable 555 liter. Støynivået er dessuten lavt i bilen.
Fem moduser
Bilen starter automatisk i elektrisk modus. Da trekker den hovedsakelig på bakhjula. Gir du full gass, uten å trykke ned kick down, brukes begge elmotorene. Pedalen i gulvet aktiverer alle tre motorene.
Bilen kan dog kjøres helelektrisk, med få unntak.
Motoren starter opp når det er under null grader, for å varme opp motor og rensesystemer, i tilfelle du plutselig trenger all motoreffekt. Under minus ti grader går i prinsipp bilen hele tiden, selv om den har dobbelt kupévarmesystem, både et elektrisk og et som går på motorens kjølevæske.

Det er aldri lett å teste reell kjørelengde på ren elektrisitet, på en kort lansering, men vi kom 39 km på snill motorveikjøring, aldri i over 90 km/t. Det er ikke superbra. Elektrisk toppfart er 135 km/t.

Gjennomfører milliard-kutt
Comfort mode er identisk med Hybrid mode, med ett unntak. Den førstnevnte aktiverer Active Scan. Grunnen til at systemet kun er tilgjengelig i Comfort er fordi det bruker strøm, på grunn av drivstoffbesparelse.
I Europa får man en såkalt Supercredit på biler som klarer WLTP-syklus på 30 gram, noe den store SUV-en faktisk klarer i laveste utstyrsnivå. Da har den blant annet miljødekk i 205 cm bredde.

I Norge får man avgiftsfritak med 50 km oppgitt elektrisk rekkevidde, eller mer, derfor blir alle tilgjengelig med 19 tommere med 235 cm bredde som standard, med 20 tommer som tilleggsutstyr.
Ønsker du kjappest mulig respons, velges Sport. Da er alle tre motoren aktive når du trenger det og girkassa legger turtallet høyere, samtidig som girskiftene er mer direkte.

En sikker investering
Understellet strammes også opp. Bilen blir vesentlig kvikkere, særlig i akselerasjon, men sportsbil blir det aldri. Girskiftene med pladlene bak rattet, føles aldri helt inspirerende og det er lite motorbrems rett etter man går av gassen.
Bra firehjulstrekk
Man har også et 4x4-modus som optimaliserer drift på fire hjul. Vi fikk testet bilen på en skikkelig gjørmete vei, noe som først og fremst er krevende fordi vanlig veihjul fyller seipene med leire og blir som fire glatte pucker.
Spesielt ved én anledning ble vi stående og spinne, men istedenfor å rygge tilbake og prøve mer fart, fikk vi beskjed om å holde gassen nede. Vi merket at hjulene gikk sakte rundt og til slutt fant grep og fikk oss videre. Veldig spesielt.
Testresultat
DS 7 Crossback E-Tense 4x4
Firehjulstrekk, potensiell god rekkevidde, bra plass, kule detaljer, stillegående, bra utstyr.
Blir tatt for å være en sminket Citroën, få forhandlere.
Bra pris
I Norge tar man bare inn toppmodellen Grand Chic, og prisen blir fra 570.000 kroner. Du kan fortsatt velge mellom fem luksuriøse interiør, hvorav Performance Line med Alcantara-dashbord og -seter koster 10.000 er undertegnedes favoritt, mens det dyreste koster 25.000 kroner. Det meste er standard og du klarer knapt å bruke 100.000 i ekstrautstyr, om du krysser av for alt.
Det er til sterk kontrast til Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC og Volvo XC60, som de ønsker å sammenlignes med. Der er ekstrautstyr dyrt, og bilene dyrere. Foreløpig finnes det ikke konkurrenter i denne størrelsen, med samme effekt for samme pris.
DS 7 Crossback E-tense 4x4
Bensinmotor: | R4, 16V, bensin Turbo |
Girkasse | 8-trinns Automat 4wd |
Slagvolum: | 1598 ccm |
Effekt - o/min : | 200 hk / 5500 |
Dreiemoment - o/min: | 250 Nm / 1650 |
Elmotor foran: | 110 hk |
Elmotor bak: | 110 hk |
Batteri: | Litium-Ion 13,2 kW/t |
Systemeffekt | 300 hk /520 Nm |
0-100 km/t: | 5,9 sek |
Toppfart: | 235 km/t |
Forbruk: | 0,32 l/mil |
CO2-utslipp NEDC: | 32 g/km |
Tankvolum: | 57 liter |
L/B/H: | 460/185/169 cm |
Akselavstand: | 266 cm |
Bakkeklaring | 20 cm |
Dekkdimensjon: | 235/55/R19 |
Bagasjerom: | 555/1752 liter |
Egenvekt: | 1825 kg |
Hengervekt: | 1200 kg |
Pris fra kr.: | 570.000,- |
Pris Testbil: | 610.100,- |