Ny tøffing i klassen

Denne råtassen er bare bittelitt for diskret ...

NYTT TANKESETT: BMW 1-serie følger konkurrentene og topper modellen med en 2-liters firesylindret motor på 306 hester. Foto: Rune M. Nesheim
NYTT TANKESETT: BMW 1-serie følger konkurrentene og topper modellen med en 2-liters firesylindret motor på 306 hester. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

BMW 1-serie har vært en stor suksess i Norge. Nå er tredje generasjon på plass. Den bygges på en helt annen måte enn tidligere, men de prøver å opprettholde filosofien. BMW klarer det ikke helt.

Bakhjulsdrift til firehjulsdrift

1-seriens største problem har vært det som samtidig har gjort den kul, nemlig bakhjulsdriften. Den har siden starten hatt en motor plassert i lengderetningen, en tilbaketrukket kabin, stor mellomakseltunnel og bakhjulsoppheng.

Alt dette krever plass. Det har gått mest utover baksetepassasjerer og bagasjerom, men også fremkommelighet på vinterføre. Andre generasjon fikk xDrive, og plutselig ble den brukbar om vinteren også.

Nå er den bygget som alle andre småbiler, med motor på tvers og forhjulstrekk. Den fås også med xDrive på de to største modellene, 120d samt M135i, som vi kjører her.

Bilens spesifikasjoner er som snytt ut av nesa på dens naturlige konkurrenter: Audi S3, Mercedes-AMG A35 og VW Golf R.

Bilen har en toliters firesylindret turbomotor på 306 hester og 450 Nm. 8-trinns sportsautomat og firehjulstrekket xDrive er standard.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer