BMW 1-serie har vært en stor suksess i Norge. Nå er tredje generasjon på plass. Den bygges på en helt annen måte enn tidligere, men de prøver å opprettholde filosofien. BMW klarer det ikke helt.
Bakhjulsdrift til firehjulsdrift
1-seriens største problem har vært det som samtidig har gjort den kul, nemlig bakhjulsdriften. Den har siden starten hatt en motor plassert i lengderetningen, en tilbaketrukket kabin, stor mellomakseltunnel og bakhjulsoppheng.
Alt dette krever plass. Det har gått mest utover baksetepassasjerer og bagasjerom, men også fremkommelighet på vinterføre. Andre generasjon fikk xDrive, og plutselig ble den brukbar om vinteren også.

Nå er den bygget som alle andre småbiler, med motor på tvers og forhjulstrekk. Den fås også med xDrive på de to største modellene, 120d samt M135i, som vi kjører her.
Bilens spesifikasjoner er som snytt ut av nesa på dens naturlige konkurrenter: Audi S3, Mercedes-AMG A35 og VW Golf R.

Gjerrig luksus
Bilen har en toliters firesylindret turbomotor på 306 hester og 450 Nm. 8-trinns sportsautomat og firehjulstrekket xDrive er standard.
Mangler nerven
Mange tenker på 1-serie som en småbil, og det er den fortsatt. Den har ikke det største baksetet i verden, selv etter endringene, men faktum er at biler i C-segmentet nå er blitt såpass store at familier på fire kan klare seg med den. Med så mye hester og utstyr blir det superbil, entusiastbil og familiebil i en og samme forpakning.

Derfor forventer vi det lille ekstra når vi setter oss inn. Vi fyrer vogna og setter den i Sport. Til nå har 1-serien hatt sekssylindrede toppmodeller. Det vil aldri skje igjen. Da henvises det til 2-serien som fortsatt får motor i lengderetning.
BMW har prøvd å lage en kul og sportslig lyd her, men vi finner ingen referanse til god gammel sporty firerlyd, bare en kunstig fremstilt brumming som minner om en hardt presset pappmotor.
Nye EU-regler for støy gjør at vi aldri mer vil oppleve nirvanaet som AMG A45 og Audi RS3 gir. Du må kjøre aktivt i kjøreprogrammet Sport for å få en antydning til rap og gurgling. Bortsett fra dette er det imidlertid svært lite å klage på.

Går bra
Motoren er helt nydelig. Du hører litt turboblås fra 2000 omdreininger. Det er da den kommer til liv. Deretter kommer den bare mer og mer, med et lite krafttak på 4000 omdreininger.
Girkassa er kvikk og samstemt med motoren. Den er rask med å gire opp når man ikke kjører aktivt, samtidig som den er rask til å gire ned når du vil opp i fart, selv i Comfort-modus. Den spretter rett opp til 4500 og fortsetter derfra til rødt på 6750.

Her er Teslas «uknuselige» bil
Det burde riktignok vært litt større forskjell på Comfort og Sport. Noen ganger savner man nemlig at den bare girer ned ett trinn og bruker momentet, istedenfor at den girer ned mye og skyter av gårde.
Men da kan du velge padler eller girspak i stedet. De funker bra.
Tallenes tale er klar. Bilen går bra og holder nesten følge med AMG A35, men vi sitter likevel igjen med et litt fårete smil. For den finnes ikke bøllete - litt som Golf R, egentlig.
Den gjør jobben veldig bra, så alt føles litt for hverdagslig. Det kan virke som om det er BMWs filosofi om dagen, for vi får litt den samme følelsen i gromvogna X3M Competition, med 510 hester også.

Et kompromiss
Det gjør man ikke i AMG GLC, med samme antall gamper. Komfortabel BMW bruker en haug med kjøreprogrammer. Eco Pro med to valg, Comfort og Sport med to valg. Det er demping, styring, gir og motorkarakteristikk som endres.

Luksusen er komplett
Det er ingen grunn til å velge annet enn Sport i denne bilen. For man ønsker jo å kjenne at den er sportslig. Den føles hverken for stiv eller aggressiv, og setter seg markant i hekken ved pådrag, selv på det stiveste programmet.
Den er veldig fint satt opp – nøytral og lettkjørt. Styringen er veldig direkte, og vogna lett å plassere, men vektingen av styringen kunne vært bedre. Den føles tung, helt til du faktisk svinger. Da mister den motstanden. Det føles ikke naturlig, men man venner seg til det.

Det som er verre er at man faktisk får den forhjulsdrevne følelsen. Spesielt med vinterhjul. Vi har kjørt bilen med begge deler. På myke hjul, blir den ivrig på retningsendring på full akselerasjon. Den blir altså ikke like gøyal på vinteren lenger. Konstant drift på forhjulene og hjelp bak blir aldri så artig som når det er omvendt ...
Vi sitter sportslig i 12-veis elektriske sportsstoler, med uttrekk på sitteputa. Testbilen har skinnseter. Standardstolene i alcantara er kulere, synes vi, og man klarer seg med manuell innstilling også. De har like mange justeringsmuligheter.


Dashbordet har samme funksjoner som hele modellrekka, men man føler seg ikke like opphøyet her. Flere matte flater, enklere pyntebelysning og mindre skjermer. Men vi elsker e-Drive-hjulet. Du velger selv om du bruker hjul, styreflate, berøringsskjerm eller håndbevegelser.
Mer stæsj, please
Vi skulle blitt litt mer minnet på at vi kjørte en M-modell og savner turtelleren og speedometeret man får i M-modellene, samt mer M-stæsj inni. Og gjerne en større girskift-indikator. Man får i det minste en liggende turteller i ruta i Sport-modus.

Mercedes og Audi får deg til å føle deg mer spesiell på det området. Undertegnede, på 189 cm, får plass bak meg selv, men knærne går inn i den myke stoppingen på forseteryggen.
Testresultat
BMW M135i xDrive
Større plass, firehjulstrekk, e-Drive, sprek motor.
Mistet noe kjøreglede, trigger ikke sportsbilfølelsen.
Vi har null lårstøtte baki, men det er romslig til overkroppen. Bakseteryggene kan deles 40/20/40, og det er svær plass under bagasjeromsgulvet.
Handler om følelser
Det er først og fremst følelsene som bestemmer når man kjøper slike biler. Prestasjonene er på plass, men vi savner tingene som gir deg puls og horn i panna.
Startprisen på 621.800 er ikke avskrekkende sammenlignet med konkurrentene - særlig når man får med M-sportbremser, styring, girkasse og understell «gratis».
Krysser du av for alt, stiger prisen aldri mer enn 150.000 kroner. Til sammenligning koster Audi S3 fra 699.400 kr, Mercedes-AMG A35 643.000 kr, og Golf R 568.000 kr - så denne bilen er priset bra.
BMW M135i xDrive
Motor: | R4 16v, turbo, Bensin |
Slagvolum: | 1998 ccm |
Effekt - o/min : | 306 hk / 5000 |
Dreiemoment - o/min: | 450/ 1750 |
0-100 km/t: | 4,8 sek |
Toppfart: | 250 km/t |
Forbruk WLTP: | 0,77 l/mil |
CO2-utslipp WLTP: | 179 g/km |
Tankvolum: | 50 liter |
L/B/H: | 432/180/143 cm |
Akselavstand: | 267 cm |
Dekkdimensjon: | 225/40R18 |
Bagasjerom: | 380/1200 liter |
Egenvekt: | 1525 kg |
Pris fra kr.: | 621.800 |
Pris testbil kr.: | Ca 778.600 |
