Superyacht-bildet går verden rundt

Holdt pusten da luksusfartøyet måtte manøvreres gjennom trang kanal.

YACHT: Bildene av luksusfartøyet har gått viralt etter det seilte gjennom en av Nederlands trange kanaler. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forrige uke kunne skipsgiganten Feadship omsider sjøsette en av de største og mest spektakulære superyachtene i sin portefølje til nå.

Operasjonen gikk ut på å transportere det 94 meter lange luksusfartøyet «Project 817» fra selskapets Kaag Island-anlegg til Rotterdam. Det krevde millimeterpresisjon av mannskapet om bord.

Superyachten måtte nemlig manøvreres gjennom en av Nederlands mange og trange kanaler.

- Gjort inntrykk

Ifølge CNN er det i utgangspunktet en kjent transportrute for frakt av båter. Grunnet fartøyets enorme størrelse, var oppdraget imidlertid langt mer krevende enn normalt.

Det resulterte i svært forbløffende scener.

SKUELYSTNE: Superyachtens ferd gjennom de trange kanalene i Nederland vekket nysgjerrigheten til mange lokale innbyggere. Foto: Tom van Oossanen
SKUELYSTNE: Superyachtens ferd gjennom de trange kanalene i Nederland vekket nysgjerrigheten til mange lokale innbyggere. Foto: Tom van Oossanen Vis mer
TRANGT: Fartøyet måtte manøvreres med enorm nøyaktighet da det dro ut på sin jomfrutur forrige uke. Foto: Tom van Oossanen
TRANGT: Fartøyet måtte manøvreres med enorm nøyaktighet da det dro ut på sin jomfrutur forrige uke. Foto: Tom van Oossanen Vis mer

Til stede for å dokumentere den iøynefallende operasjonen, var den nederlandske fotografen Tom van Oossanen - som livnærer seg på blant annet slike fotooppdrag.

- Å se båter som dette bli transportert, er alltid svært imponerende. De største er vanligvis mellom 45 og 80 meter, men denne var eksepsjonelt stor, noe som ser ut til å ha gjort inntrykk på medier verden over, sier Oossanen til Børsen.

- Bare én vei

Bildene hans er plukket opp av blant andre CNN og Daily Mail. Overfor førstnevnte forklarer Oossanen at «Project 817» er konstruert nettopp for å kunne komme seg gjennom disse kanalene.

- Designerne kunne trolig ikke lagt på en ekstra centimeter på verken lengde eller bredde, grunnet bruene og kanalene, sier han og følger opp:

- IKKE ÉN CENTIMETER Å GÅ PÅ: Ifølge superyacht-fotograf Tom van Oossanen ble «Project 817» konstruert slik at den skulle klare å komme seg gjennom kanalene og broene. Foto: Tom van Oossanen
- IKKE ÉN CENTIMETER Å GÅ PÅ: Ifølge superyacht-fotograf Tom van Oossanen ble «Project 817» konstruert slik at den skulle klare å komme seg gjennom kanalene og broene. Foto: Tom van Oossanen Vis mer

- De to verftene er ganske langt fra Nordsjøen, så for å kunne transportere yachtene til sjøs, må de gjennom en liten kanal til Rotterdam. Det finnes bare én vei.

Foruten trange kanaler, må man ta høyde for annen trafikk og ikke minst værforhold. Det er anslått at ruta vanligvis tar to til fire dager.

For å unngå riper i lakken, var transporten også avhengig av et mannskap med høy kompetanse og stor operasjonell erfaring. Utover dette bidro et eget ekspertteam, samt to taubåter for å få oppdraget i havn.

Selve transporten av Feadships superyacht nådde fram etter fire dager.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer