- Vi oppretter et fond på 100 millioner kroner, sier Norgesgruppen.
- Vi begynner å samarbeide med TooGoodToGo, sier Coop.
Matvarekjedene kappes om å framstå som mest mulig bærekraftig.
Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole mener kjedene vil kjøpe seg goodwill:
- Dette er sjatteringer av grått, sier han og lar seg ikke imponere når kjedene forteller om hvordan de skal gjennomføre det grønne skiftet.
Norgesgruppen mener selv de er på offensiven:
- Vi legger nå 100 millioner kroner i potten til dem som kan komme med gode ideer, forteller Runar Hollevik, konsernsjef i Norgesgruppen.
Gjennom butikkjedene Kiwi, Meny, Spar og Joker har Norgesgruppen om lag halvparten av dagligvaremarkedet i Norge. I fjor omsatte Norgesgruppen for 101 milliarder kroner. Overskuddet var nesten fem milliarder. Johansen-familien tok ut om lag 700 millioner kroner i 2020.
- Hvorfor legger dere så lite i potten?
- Det er veldig mye penger. Og resultatet av pengene er det viktigste for oss. Vi må jobbe for å få til en sunnere og grønnere handel.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger