NHO-direktøren:

- 2021 blir mye verre enn mange tror

- Vi må stålsette oss, sier NHO-direktør Ole Erik Almlid.

KRISE: Ferske tall gjør at NHO slår ny alarm. Krisepakkene må forlenges etter 1. mars, understreker NHO-direktøren. Foto: Jil Yngland / NTB
KRISE: Ferske tall gjør at NHO slår ny alarm. Krisepakkene må forlenges etter 1. mars, understreker NHO-direktøren. Foto: Jil Yngland / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Dette er kjempeille. Uansett hvor vi snur oss, så er det dårlig nytt. Og det er ekstra dårlig for Oslo.

Almlid har nettopp kikket gjennom årets siste undersøkelse blant NHOs medlemsbedrifter. 3000 bedrifter har svart. Svært få har lyspunkter å melde.

- Dette er deprimerende tall, oppsummerer NHO-toppsjefen.

Må forlenges

Almlid ber innstendig regjeringen om å framskynde behandlingen av nye coronatiltak.

- Jeg vil være veldig tydelig på dette: Vi må erkjenne at krisepakkene og kompensasjonsordningene ikke kan stoppe ved 1. mars. Dette skal behandles i januar, men vi er tydelige og sier dette allerede nå. Så må vi også være veldig åpne, og raskt diskutere videreføring av permitteringsordningen ut over 52 uker, sier Almlid til Børsen.

Egentlig hadde NHOs mektige toppsjef selv tenkt til å vente til januar med å oppsummere behovet for forlengede og nye krisetiltak. Den ferske medlemsundersøkelsen snur opp ned på de planene.

- Dette er en helt ekstraordinær situasjon. Vi vet at det kommer til å bli bedre i 2021, men det blir ikke bedre allerede fra mars. Dette er nye og veldig tydelige signaler fra oss, framholder han.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer