E-post-svindel

23 000 forsøkt svindlet

E-posten er ikke det den utgir seg for å være.

SVINDLER: Svindleren utgir seg for å være Sparebank 1, og ber deg om å aktivere engangskode-appen innen en kort tidsfrist. Foto: Skjermdump SpareBanken 1
SVINDLER: Svindleren utgir seg for å være Sparebank 1, og ber deg om å aktivere engangskode-appen innen en kort tidsfrist. Foto: Skjermdump SpareBanken 1 Vis mer
Publisert

Nå advares det mot en falsk e-post som er i omløp. Svindleren utgir seg for å være Sparebank 1, og ber deg om å aktivere engangskode-appen innen en kort tidsfrist.

Romerikes Blad, som først omtalte saken, skriver at 23 000 har mottatt en e-post i løpet av ei uke i juli hvor de blir bedt om å aktivere engangskode-appen innen en kort tidsfrist.

Phishing

Svindlerne fisker etter kortopplysninger, fødselsnummer og aktivieringskodert til engangskode-appen, opplyser Sparebanken 1 på sine nettsider.

E-poster med «Siste varsel Påminnelse fra Sparebanken» er emnefelt banken har sett hittil.

Svindleren bruker fødselsnummer til å aktivere engangskode-appen, og du får tilsendt aktiveringskoder på e-post og SMS. Hvis du oppgir disse, får svindlerne aktivert appen på sin egen telefon.

Dette betegnes som phishing, som betyr at noen prøver å lure personlig informasjon ut av uvitende personer. Gjerne ved å sende falske e-poster som ser ut som de kommer fra noen man kjenner eller fra kjente firmaer, som for eksempel Sparebanken 1 og Telenor.

SE BOLIGEN: Nylig solgt 79 år gamle Knut Wisting villaen sin på Nordstrand i Oslo. Kjøper? Norsk rikskringkasting Vis mer

- Ble fulgt opp

- Så fort vi ble oppmerksomme på en mulig phishinghendelse, ble disse fulgt opp i henhold til våre interne sikkerhetsrutiner. Dette innebærer også informasjon til våre kunder, sier kommunikasjonssjef Tone Mesna i SpareBank 1 til avisa.

Hun opplyser at de er kjent med kunder som har blitt lurt, men ønsker ikke å kommentere om de har tapt penger.

De råder til å aldri oppgi kortinformasjon, kontoinformasjon, BankID-koder eller passord via mail eller telefon, uansett hvem som ber om det.

- Ha i bakhodet at vi aldri vil be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler, heter det på nettsida til Sparebanken 1.

Retter seg mot eldre

På bankens nettsider heter det at flere av svindelmetodene er utspekulerte og forsøker å få kunden til å oppgi sine sensitive opplysninger over telefon. Målet er enten å svindle kunder for penger eller å stjele deres identitet.

- Det er flere særtrekk ved den nye formen for svindel. De kriminelle har gjerne såkalt «spoofet» bankens telefonnummer, slik at det ser ut som de ringer fra vårt kundesenter. I tillegg snakker de ofte godt norsk, og de oppgir typiske norske navn, heter det.

DRAMATISK: Oslo-politiet mener den dramatisk biljakten langs en gangsti i Oslo var forsvarlig. Video: Politiet / Dagbladet Vis mer

- Summene de trekker fra konto er også veldig like. I de tilfellene som er registrert i SpareBank 1 har summene ligget på 100 000 - 250 000 kroner. I mange tilfeller oppdager kunden svindelen for seint, og pengene har rukket å forsvinne, skriver de videre.

Sparebanken 1 opplyser at de ser at pengene først overføres til andre norske banker, men også direkte til utlandet. Det skjer veldig fort, og bare i løpet av noen få minutter spres pengene videre – gjerne til tre-fire andre banker. Dette gjør det vanskelig å spore pengene.

På bankens nettsider heter det at telefonensvindelen retter seg spesielt mot eldre personer. De går bevisst på folk de tror har mye penger på konto, og som er ekstra sårbare for svindel.

- Svindlerne utnytter noe av det viktigste vi har som bank, nemlig folks tillit, heter det.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer