Da coronapandemien rammet flybransjen i mars, var flyselskapet Norwegian blant de hardest rammede.
Mandag 20. april besluttet fire datterselskaper å begjære seg konkurs: Norwegian Pilot Services Denmark, Norwegian Air Resources DK, Norwegian Cabin Services - alle danske - og det svenske Pilot Services Sweden.
Nå viser bobestyrernes siste rapporter en samlet underdekning - altså minusverdier etter anmeldte krav - på cirka 570 millioner norske kroner i de fire selskapene.
Hadde 800 ansatte
«Konkursselskapets virksomhet har utelukkende bestått i å skaffe piloter til Norwegian-konsernet», står det i borapporten til Pilot Services Sweden som var klar denne uka.
Der var det på konkurstidspunktet ansatt 250 personer.
Dette selskapet har den største underdekningen av de fire, med 234 millioner svenske kroner, tilsvarende 250 millioner norske kroner.
I de tre danske selskapene var boinnberetningen klar den 20. august. Disse hadde på konkurstidspunktet til sammen 562 ansatte piloter og kabinpersonale, og var i likhet med Pilot Services Sweden eid av irske Norwegian Air Resources.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger