Mandag ble alle 7-Eleven-kiosker i Danmark stengt, fordi ingen av dem kunne ta imot betaling etter å ha blitt utsatt for et hackerangrep.
Torsdag formiddag har nesten alle butikkene åpnet igjen, med unntak av tre kiosker, som åpnes i løpet av dagen.
Det opplyser Marit Sælid Johannessen, kommunikasjonsdirektør i Reitan Convenience, til Børsen.
Saken er under etterforskning av politiet.
- Ubehagelig
Onsdag ettermiddag var kjedens administrerende direktør i Danmark, Jesper Østergaard, ute i danske medier og kommenterte hendelsen.
- Sett fra mitt perspektiv har det vært en ubehagelig opplevelse å bli utsatt for dette. Jeg er likevel glad for å oppleve det store samarbeidet som har vært på kryss og tvers, sa han til finans.dk.
Østergaard fortalte at kjeden siden mandag har jobbet med å lage en ny løsning for å kunne ta imot betaling i kioskene.
- Vi har valgt å ikke betale løsesummen eller gå i dialog med hackerne, som vi har blitt rådgitt til, sier direktøren til avisa.
Ny betalingsløsning
Marit Sælid Johannes i Reitan Convenience i Norge, bekrefter at det er en slik ny løsning de har lykkes med å lage.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger