Telefonsvindel:

90-åring svindlet for 267 millioner kroner

Historisk grov bedragerisak.

ENORM SVINDELSAK: En kvinne på 90 år bosatt i Hongkong ble svindlet for en kvart milliard over telefon. Avbildet er utsikten fra The Peak i november i fjor. Foto Reuters / Lam Yik
ENORM SVINDELSAK: En kvinne på 90 år bosatt i Hongkong ble svindlet for en kvart milliard over telefon. Avbildet er utsikten fra The Peak i november i fjor. Foto Reuters / Lam Yik Vis mer
Publisert

I fjor ble en velstående 90 år gammel kvinne fra Hongkong kontaktet av noen som utga seg for å være kinesiske tjenestemenn for offentlig sikkerhet.

I realiteten kom telefonsamtalen fra kriminelle som hevdet at hun var blitt utsatt for identitetstyveri. Det ble starten på den største bedragerisaken for telefonsvindel som noensinne er registrert i Hongkong.

Det skriver The Guardian og CBS News.

Kom på døra

For å unngå at den enorme formuen skulle havne i uærlige hender, fikk den eldre kvinnen beskjed om overføre penger fra sin egen bankkonto til «etterforskningsteamet».

Der skulle millionene oppbevares trygt fram til saken var løst.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk om dagen. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

Ifølge politiet ble 90-åringen oppsøkt på døra kort tid etter første henvendelse. En person overleverte da en mobiltelefon og ga beskjed om at kvinnen skulle bruke den til å kommunisere med de påståtte etterforskerne.

Så begynte det økonomiske marerittet.

Elleve overføringer

Over en tidsperiode på fem måneder kunne politiet registrere at kvinnen hadde foretatt seg elleve bankoverføringer, på totalt 267 millioner norske kroner.

Det var kvinnens hushjelp som først fattet mistanke og varslet dattera til 90-åringen. Deretter ble politiet koblet på og innledet etterforskning. Det resulterte i pågripelse av en 19-åring, som er hovedmistenkt i gigantsvindelen.

Vedkommende ble ifølge CBS løslatt mot kausjon kort tid etter.

Såkalt «Olga-svindel» er ikke et ukjent fenomen.

Svindelen har fått sitt gitte navn fordi den retter seg mot eldre. Som regel dreier sakene seg om at svindlerne ringer opp kundene, sier de er fra banken deres og forsøker å hente ut koder, passord og sensitive opplysninger.

I fjor opplyste Telenor at selskapet stopper så mange som 200 000 telefonsvindelforsøk daglig, altså over 70 millioner anrop årlig, her til lands.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer