Advarer mot utsatt ferie: Pengene kan gå tapt

Feriepengene kan være tapt dersom du utsetter ferie til neste år og bedriften likevel går over ende, advarer konkursadvokat.

FAREFULL VEI: Utsetter du ferien til neste år og bedriften likevel går konkurs, er pengene du har til gode i stor fare. Foto: Christian Roth Christensen
FAREFULL VEI: Utsetter du ferien til neste år og bedriften likevel går konkurs, er pengene du har til gode i stor fare. Foto: Christian Roth Christensen Vis mer
Publisert

Noen uker inn i coronakrisa slo NHO kraftig alarm: En av fire bedrifter rapporterte at de enten ikke kan, eller er usikre på om de klarer å betale feriepenger til sine ansatte i år.

- En akutt krise, tordnet en opprørt LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik i et intervju med Børsen.

Trippel smell

På toppen av feriepengene som skal ut, forfaller også to momsinnbetalinger med noen få dagers mellomrom. Alt i alt kan det gi en brutal trippel smell for Norge i juni, advarte inkassoselskapet Fair i et intervju med Børsen.

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har avvist kravene fra LO om en skreddersydd kontantstøtte til coronarammede arbeidstakere.

Han mener bedriftene må søke lån i krisepakka der staten stiller 90 prosent garanti. Alternativt kan man inngå lokale avtaler om å overføre inntil to uker av ferien til neste år, uttalte han i et intervju med Børsen.

Faller utenfor

- Man skal være meget varsom med å gi arbeidsgiver kreditt, ved å vente med å få feriepengene utbetalt. Da kan pengene gå tapt, advarer advokat Andreas S. Christensen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer