Advarer om enda en krisesommer

Michael O’Leary, toppsjef i lavprisselskapet Ryanair, kommer med dystre utsikter om flysommeren. - Det kommer til å bli utfordrende, sier han.

DYSTER SPÅDOM: Toppsjef i Ryanair, Michael O'Leary, frykter at neste sommer også vil bli preget av reisekaos. Foto: REUTERS/Guglielmo Mangiapane
DYSTER SPÅDOM: Toppsjef i Ryanair, Michael O'Leary, frykter at neste sommer også vil bli preget av reisekaos. Foto: REUTERS/Guglielmo Mangiapane Vis mer
Publisert

Forrige sommer var preget av kaos på flyplassene i Europa. Streikende piloter, bakkemannskaper og kabinpersonell førte til køer og kansellerte fly.

Nå advarer Ryanair-sjef Michael O'Leary om at også den kommende sommeren kan bli utfordrende.

Dette som følge av streik og den pågående krigen i Ukraina.

- Å komme nær førpandemiske trafikknivåer vil ikke bli enkelt, sier O'Leary ifølge den britiske avisa The Independent.

Frankrike i flystreik

Utfordringene har kommet på løpende bånd for flybransjen. Coronapandemien satte fly på bakken i hele verden og førte til tusenvis av permitterte ansatte.

Da restriksjonene ble opphevet, etter det som for flybransjen var en tøff tid, var det ikke alle ansatte som kom tilbake.

Dette har ført til bemanningsutfordringer i alle ledd, der de gjenværende har streiket for bedre arbeidsforhold og lønn i en tid da prisene peker rett til værs.

Nå er det franskmennene som står for tur. På torsdag vil flesteparten av alle tog, og flere flygninger, bli kansellert som følge av en nasjonal streik mot en ny pensjonsreform. Reformen krever at pensjonsalderen økes fra 62 til 64 år.

O'Leary sier at streiken er et umiddelbart problem.

- Det er en risiko for at alt stenger ned, sier han.

- En flopp

Nylig opphevet Kina alle sine coronarestriksjoner etter å ha vært delvis nedstengt siden virusutbruddet i 2020. Om fire måneder er det ventet at flytrafikken fra landet vil være på vei opp igjen, skriver Bloomberg.

I 2019 dro kinesere på 155 millioner turer til utlandet, og brukte rundt 255 milliarder dollar. Dette utgjorde 14 prosent av den globale turistinntekten.

Ifølge sjefsanalytiker i statistikkselskapet OAG, John Grant, vil ikke reiseaktiviteten returnere til dette nivået med det første. Dette skyldes blant annet coronavirusets herjinger i landet, en svakere økonomi og økte billettpriser.

Samtidig vil utenlandske flyselskaper slite med å respondere på åpningen, da kapasiteten allerede er låst til andre markeder.

- Vi har ventet på dette så lenge, men nå som det har skjedd, er det som en flopp. Det er langt mer komplekst enn vi opprinnelig trodde, sier Grant.

Satte setesalgrekord

Også nedstengningen av russisk og europeisk luftrom er problematisk for flybransjen. Flere ruter opplever timeslange forsinkelser, da de må legges om for å unngå farlige og utilgjengelige områder.

Til tross for dette lider ikke Europas største lavprisflyselskap noen nød. Forrige helg satte Ryanair ny rekord i solgte seter. Totalt 2 millioner ble da solgt. Rekorden fra 2019 på 1,6 millioner ble dermed knust.

- Det virker som om det er utrolig stor etterspørsel der ute, sier selskapssjefen.

- Folk er tidlig ute og booker påske- og sommerferiene sine.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer