Toppsjefen i Mærsk:

Advarer om kaos: - Alt kan stenge

Selv om pandemien er i ferd med å løsne grepet, er toppsjefen for et av verdens største containerrederi alvorlig bekymret for at én utfordring kan velte alt.

ROPER VARSKO: Situasjonen er alvorlig på verdenshavnene. Nå frykter toppsjefen for den danske shipping-giganten AP Møller-Mærsk at en allerede presset forsyningskjede vil rammes av ytterligere utfordringer. Foto: NTB / Reuters / Jerry Lampen
ROPER VARSKO: Situasjonen er alvorlig på verdenshavnene. Nå frykter toppsjefen for den danske shipping-giganten AP Møller-Mærsk at en allerede presset forsyningskjede vil rammes av ytterligere utfordringer. Foto: NTB / Reuters / Jerry Lampen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I kjølvannet av pandemien brøt det ut en global fraktkrise som har lagt alvorlig press på økonomien, forsyningskjedene og internasjonal handel. Utfordringene har resultert i både varemangel, kraftige forsinkelser i leveranser, og prispress på råvarer.

Selv om mange land nå er i ferd med å tilpasse seg et liv uten coronarestriksjoner, roper toppsjefen for verdens største containerrederi varsko om faretruende skyer i horisonten.

Shipping-giganten AP Møller-Mærsk frykter at en ny utfordring vil kunne skape ytterligere prispress og alvorlige flaskehalser - langt verre enn de man har sett hittil.

- Det er ingen tvil om at forhandlingene blir tøffe og at mye står på spill, sier Søren Skou, administrerende direktør i AP Møller-Mærsk, til Finans.dk.

ROPER VARSKO: Søren Skou direktør for Mærsk, rederiet som har spesialisert seg på frakt, er bekymret for et nytt logistikkaos. Foto: Ida Marie Odgaard / Ritzau Scanpix / AFP) / Denmark OUT
ROPER VARSKO: Søren Skou direktør for Mærsk, rederiet som har spesialisert seg på frakt, er bekymret for et nytt logistikkaos. Foto: Ida Marie Odgaard / Ritzau Scanpix / AFP) / Denmark OUT Vis mer

Advarer

Han sikter til havnearbeidere på USAs vestkyst som skal inn i forhandlinger om nye lønns- og arbeidsvilkår til sommeren.

Ifølge Wall Street Journal skal fagforeningene utarbeide en ny kontrakt som vil omfatte om lag 22 400 havnearbeidere. Slike forhandlingsrunder har tidligere utløst harde fronter og arbeidskonflikt mellom arbeiderne og arbeidsgiverne.

- Hvis det ender i streik, så stenger alt, lyder den krystallklare advarselen fra toppsjefen videre.

For shippingmarked, som allerede står overfor enorme mannskapsutfordringer, kan konsekvensene bli enorme.

OVER BORD: Mye gikk tapt da dette skipet mistet nesten 2000 containere i Stillehavet 30. november 2020. Video: HIDEMURA Vis mer

- Lang kø

Finnes det ikke arbeidskraft til å laste av containerskipene i USA, kan de heller ikke returnere til Kina for å hente varer. Dermed truer nye forsinkelser og ytterligere prispress - både for virksomheter og forbrukere verden over.

- Jeg skulle ønske jeg kunne si at ting blir bedre, men akkurat nå er det ingenting i tallene som tyder på det, sa også Skau et intervju med CNN Business nylig.

Han presiserte samtidig at shippingmarkedet allerede står i knestående, og at kapasiteten er sprengt.

- Vi ser fortsatt at denne lange køen i USA, spesielt i Los Angeles, egentlig ikke beveger seg. Det går framover, bare veldig sakte, fortsatte han til CNN.

Trøbbel i alle ledd

For som Børsen tidligere har omtalt har en «perfekt storm» ført til at store deler av verdenshandelen er nede i knestående.

Handelsstanden sliter med å få tak i alt fra møbler, sykler og databrikker til olje og jernmalm. Flere har varslet at de ikke kan unngå å overføre noen av de høye kostnadene til butikkene, og at dette vil skje i løpet av 2022.

Økte fraktkostnader og råvarepriser har allerede gitt kraftig utslag på flere matvarer. På toppen av dette finnes rekordhøye energipriser, samt en voldsom inflasjonsbølge som nå skyller over Europa.

- Motvind

I begynnelsen av februar ble det for tredje måned på rad satt ny rekord i prisvekst i eurolandene. Inflasjonen de siste tolv månedene endte på skyhøye 5,1 prosent.

Også EU-kommisjonen venter betydelig høyere inflasjon og lavere vekst i eurosonen framover.

- Motvind i flere varianter har kjølt ned Europas økonomi denne vinteren: den raske spredningen av omikron, fortsatt stigende inflasjon drevet av høye energipriser og vedvarende problemer i forsyningskjeden, sa økonomikommissær Paolo Gentiloni da han la fram den nyeste prognosen forrige uke.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer