Prisveksten:

Advarer: - Smertefull høst

Vi må kjede oss mer for å få ned inflasjonen og unngå en smertefull høst, mener svensk økonom.

GØY-FLASJON: Til tross for høy prisvekst unner mange seg fortsatt å ha det gøy - kanskje litt for gøy, skal man tro den svenske økonomen Robert Bergquist. Foto: Halvard Alvik / NTB

GØY-FLASJON: Til tross for høy prisvekst unner mange seg fortsatt å ha det gøy - kanskje litt for gøy, skal man tro den svenske økonomen Robert Bergquist. Foto: Halvard Alvik / NTB

Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Verden befinner seg i en alvorlig økonomisk situasjon. I Norge ser man den høyeste inflasjonen på nær 40 år, og de ferskeste tallene bekrefter nok en dyster rekord, med en prisvekst på 6,4 prosent fra juni i fjor til juni i år.

Tallene er milevis unna Norges Banks inflasjonsmål på to prosent, og sentralbanksjefen kriger for å få bukt med den brennhete inflasjonen med renteheving som våpen.

Dramatikken i verdensøkonomien har likevel tilsynelatende gjort lite for å bremse folks vilje til å punge ut for store opplevelser.

Tall fra Virkes reiselivsundersøkelse, Reisepuls, viser for eksempel at minst like mange nordmenn planla å dra på sommerferie i år som før pandemien.

Tidligere i sommer fikk til og med Beyoncé skylden for å drive opp inflasjonen i Sverige da hun åpnet sin verdensturné i Stockholm. Nå mener også noen at Taylor Swift sin turné kan ha samme effekt.

- Gøy-flasjon

- Det er gøy-flasjon («fun-flation»), sier sjeføkonom ved Berenberg, Holger Schmieding, til Dealbook, ifølge The New York Times.

Andre kaller det «hevn-forbruk» for å gjøre opp for kjedsomheten mange følte på under pandemien.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.