Norges rederiforbund har tidligere vært ute og advart om at shippingindustrien nå er under kraftig press.
Advarselen kom etter at krigen i Ukraina var et faktum, og sanksjonene mot Russland ble innført. Da hadde industrien allerede vært gjennom flere kriser: virusutbrudd, mangel på shippingcontainere og blokaden i Suez-kanalen i mars 2021.
Kinas nullsmittestrategi mot coronaviruset er en ytterligere faktor som påvirker industrien.
Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, forteller til Børsen at bekymringen for situasjonen er stor.
- Bekymringen for hvordan krigen i Ukraina, kombinert med ny nedstengning i Asia, vil slå ut i verdenshandelen er fortsatt stor. Vår bekymring er at krisene forsterker hverandre, og at vi dermed er på god vei inn i en situasjon som kan få store konsekvenser for global handel og økonomi, sier han.
- Ikke trafikk overhodet
Han forteller at siden sanksjonene mot Russland fortsatt er under utvikling, og at Russland kan innføre mottiltak på kort varsel, er det vanskelig å drive handel med Russland.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger