Norges rederiforbund:

Advarer: - Store konsekvenser

Norges rederiforbund er bekymret for virkningene av krigen i Ukraina og nedstengninger i Asia.

VANSKELIGE TIDER: Shippingindustrien har store utfordringer for tida, og Norges rederiforbund er bekymret for verdenshandelen. Illustrasjonsfoto: Alex Kolokythas / Shutterstock / NTB
VANSKELIGE TIDER: Shippingindustrien har store utfordringer for tida, og Norges rederiforbund er bekymret for verdenshandelen. Illustrasjonsfoto: Alex Kolokythas / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Norges rederiforbund har tidligere vært ute og advart om at shippingindustrien nå er under kraftig press.

Advarselen kom etter at krigen i Ukraina var et faktum, og sanksjonene mot Russland ble innført. Da hadde industrien allerede vært gjennom flere kriser: virusutbrudd, mangel på shippingcontainere og blokaden i Suez-kanalen i mars 2021.

Kinas nullsmittestrategi mot coronaviruset er en ytterligere faktor som påvirker industrien.

Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, forteller til Børsen at bekymringen for situasjonen er stor.

- Bekymringen for hvordan krigen i Ukraina, kombinert med ny nedstengning i Asia, vil slå ut i verdenshandelen er fortsatt stor. Vår bekymring er at krisene forsterker hverandre, og at vi dermed er på god vei inn i en situasjon som kan få store konsekvenser for global handel og økonomi, sier han.

OLJE: Seniorforsker ved Fridtjof Nansen Instituttet, Marie Byskov Lindberg, forklarer hvordan EU-parlamentets nye forslag om importforbud mot russisk olje for EU-medlemmer kan påvirke oss i Norge. Video: Dagbladet TV / Reporter: Ivan Larsson Vis mer

- Ikke trafikk overhodet

Han forteller at siden sanksjonene mot Russland fortsatt er under utvikling, og at Russland kan innføre mottiltak på kort varsel, er det vanskelig å drive handel med Russland.

- Det er vår vurdering at det fortsatt er en stor risiko forbundet med frakt av varer og handel med russiske motparter, sier Solberg.

BEKYMRET: Harald Solberg, administrerende direktør i Norges rederiforbund. Foto: Vidar Ruud / NTB
BEKYMRET: Harald Solberg, administrerende direktør i Norges rederiforbund. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer

Før Ukraina-krigen hadde norskkontrollert utenriksflåte om lag 150 havneanløp i Ukraina i året. Det har de ikke nå lenger, forteller Solberg.

- Det er generelt et redusert antall anløp til russiske havner og det er ikke trafikk på kjøl overhodet inn til eller ut fra ukrainske havner, sier han.

- Stor usikkerhet

Før krigen var det om lag 2000 russiske og 1300 ukrainske sjøfolk som var tilknyttet norskkontrollerte skip. Det antallet har ikke endret seg vesentlig, opplyser Norges Rederiforbund-direktøren.

Situasjonen for dem er derimot svært krevende.

- Mange ukrainske sjøfolk lever med stor usikkerhet, og for mange er det å ha en jobb av stor betydning i denne situasjonen. Også russiske sjøfolk kan oppleve situasjonen vanskelig, og rederiene gjør sitt ytterste for å ivareta både de ukrainske og russiske sjøfolkene de har om bord, sier Solberg.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer