SAS-streiken:

Advarer:
- Vanvittig press

Leder for flysikkerhet i Pilotforbundet, Stian Holmlimo Kvam, er bekymra for at økt press på SAS-pilotene skal gå ut over flysikkerheten.

ØKT PRESS: SAS-pilotene skal tilbake til en ny arbeidshverdag etter den to uker lange streiken. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
ØKT PRESS: SAS-pilotene skal tilbake til en ny arbeidshverdag etter den to uker lange streiken. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- De har stått under et vanvittig press den siste tida. Det er ganske mye å tåle.

Det sier leder for flysikkerhet i Pilotforbundet i Norge, Stian Holmlimo Kvam, til Børsen.

Etter to år med coronapandemi, der mange ble permittert, og over to uker med streik i sommer, skal SAS-pilotene nå tilbake på jobb.

Og på grunn av den nye avtalen som kom på plass natt til tirsdag forrige uke, venter pilotene nå nye arbeidstidsbestemmelser.

Disse sier blant annet at pilotene nå skal jobbe 60-timers uker i stedet for 47,5, som de hadde før streiken.

- BLANDEDE FØLELSER: Leder i Norske SAS-flygeres forening, Roger Klokset, sitter igjen med blandede følelser etter at partene kom til enighet i SAS-streiken. Reporter: Frode Andresen. Video: Marthe Tveter Gjønnes Vis mer

- En belastning

Holmlimo Kvam kommer med en sterk oppfordring til SAS om å ikke utnytte pilotene til det fulle i tida framover.

- Mange av pilotene føler seg nok veldig slitne nå. Det er klart at den siste tida har vært en belastning på kropp og sinn, og så skal man tilbake og fly opp mot 60 timer i uka. Jeg håper det blir tatt høyde for at dette er mennesker som har hatt en belastning over lengre tid, og at man ikke tar sikte på maks arbeidstid nå, sier han.

Han opplyser om at de fleste andre norske flyselskapene også opererer med 60-timers uker for pilotene. Kvam oppfordrer likevel SAS til å være ekstra greie med pilotene sine framover.

- Dette er piloter som, på lik linje med resten av befolkningen, har stått i en pandemi i to år. Mange har vært permittert, og det har vært knyttet usikkerhet til jobben. Mange ble også oppgradert til kaptein før pandemien og er nå degradert til styrmann igjen, og så har det vært en dyp konflikt oppå det hele. Streiken har vært en stor belastning, og pilotene kom ut av den med dårligere vilkår, sier han.

- Og så blir man utnytta og brukt til å fly så mye som mulig. Det er jeg bekymra for.

- Et problem

Sikkerhetssjefen er redd for at det kan gå ut over nettopp flysikkerheten.

- Potensielt så kan det det. Men vi piloter har også et ansvar for å melde oss «not fit for flight» hvis vi føler oss for slitne, og det gjør vi også. Sikkerheten skal alltid stå i høysetet, sier han, og legger til:

- Men her er det viktig at flyselskapene også tar ansvar.

I april skrev Børsen om at amerikanske pilotorganisasjoner da slo alarm om flysikkerheten, på grunn av den raskt økende flytrafikken etter coronapandemien og en rekke kanselleringer etter vanskelig flyvær.

Organisasjonene der var da redde for at ukurante arbeidstider og lange vakter kan gjøre at pilotene blir for slitne, og at det til slutt kan føre til at de gjør feil.

Holmlimo Kvam mener arbeidstidsbestemmelsene i luftfarten er for lite innstramma.

- På generell basis er det et problem. Flyselskapene prøver ofte å få ut så mange timer som mulig av pilotene. Det er ganske hardt å jobbe opp mot 60 timer i uka, sier han.

- Økt fleksibilitet

SAS' pressesjef, Tonje Sund, sier at sikkerhet er deres høyeste prioritet.

- Total arbeidstid er lik de gamle avtalene, men i henhold til ny avtale er det mulig å jobbe mer den ene uken mot at man jobber mindre den påfølgende uken, opplyser hun, og fortsetter:

- SAS har altså ikke økt arbeidstiden, men har nå en fleksibilitet på linje med det andre flyselskaper har.

I tillegg har SAS, som eneste flyselskap i Skandinavia, implementert et verktøy for å minimere risikoen for fatigue i pilotenes arbeidsskjema.

Dette systemet heter Boeing Alertness Model (BAM), og er utviklet av Jeppesen basert på søvnforskning fra Karolinska Institutet i Stockholm.

- Intensjonen er å identifisere, og ikke minst unngå arbeidsskjema som ligger i risikosonen for trøtthet, samt unngå risiko for lav årvåkenhet på enkelte arbeidsmønstre, sier Sund.

På verdensbasis benyttes BAM av over 50 flyselskaper for å sikre tryggheten om bord, ifølge tall fra Jeppesen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer