På arbeidsplasser verden rundt utforskes nå mulighetene innenfor kunstig intelligens for alvor med tekstroboten ChatGPT.
Systemet er imidlertid langt fra feilfritt. Tjenesten kommer foreløpig med mye feilinformasjon og løgn, der selv gründeren har oppfordret brukere til kildekritisk tenkning i møte med roboten.
Den advarselen hadde ikke Levidow, Levidow & Oberman-advokat Steven Schwartz i New York fått med seg. Ifølge CNN og New York Times representerte han nylig Roberto Mata i forbindelse med sistnevntes søksmål mot det colombianske flyselskapet Avianca.
Eksisterte ikke
Mata dro selskapet for retten med påstand om at en kabinansatt skal ha opptrådt uaktsomt med en serveringsvogn, slik at han pådro seg skader i kneet. Den angivelige hendelsen fant sted under en flytur i 2019.
Avianca slo tilbake mot påstanden og ba retten om å avvise saken. Det ble møtt med protest fra advokat Schwartz, som leverte en bunke med det han mente var relevante rettsavgjørelser i liknende saker.
Det var bare ett problem: Sakene hadde ikke rot i virkeligheten.
Verken den føderale dommeren eller flyselskapets advokater kunne finne sakene i juridiske registre. Det var fordi ChatGPT hadde funnet opp alt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger