Redertopp mot regjeringen

- Aldri sett så stor frustrasjon

- Verden har aldri levd i større usikkerhet. Jeg burde ikke bruke tid og krefter på dette.

ALARM: Redertopp Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen tror ikke regjeringen innser skadeomfanget. Foto: Wallenius Wilhelmsen
ALARM: Redertopp Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen tror ikke regjeringen innser skadeomfanget. Foto: Wallenius Wilhelmsen Vis mer
Publisert

- Vi har tradisjon for samarbeid og kompromisser i Norge. Men det siste året har det kommet ting ut av det blå. Det er helt nytt. Ingen visste noe før det smalt.

Konsernsjef Lasse Kristoffersen i redergiganten Wallenius Wilhelmsen slår alarm fra et næringsliv som skjelver i buksene i frykt for hva mer som kan komme av endringer over natta.

- Kraftskatt og lakseskatt. Det rammer ikke bare næringene som blir direkte berørt. Alle ser hva som skjer. Dette skaper stor usikkerhet. Ingen vet hvem som blir truffet neste gang, eller av hva, sier Kristoffersen til Børsen.

Stor frustrasjon

Dermed svekkes et av Norges konkurransefortrinn, mener redertoppen i dette sjeldne intervjuet.

- I god tradisjon har vi trepartssamarbeidet, som er noe ganske unikt. Normalen er at partene, og næringslivet, trekkes med på et tidlig tidspunkt. Sånn er det ikke for tida, sier Kristoffersen.

Han langer også ut mot økningen av arbeidsgiveravgiften for inntekter over 750 000 kroner. Det gir en ekstraskatt på 7,7 milliarder kroner.

- Også denne kom helt ut av det blå. Jeg tror ikke regjeringen har innsett de negative virkningene. Dette er en avgift på høykompetanse, og et signal om at det ikke er viktig med godt kvalifisert arbeidskraft, sier Kristoffersen.

Han nevner også skatteutvalgets mange forslag, som ligger til politisk behandling, som enda en usikkerhetsfaktor.

- Jeg har aldri sett en slik frustrasjon i næringslivet som nå, alarmerer han.

- I ledermøter, i styrerom og når vi møtes på tvers av selskaper og bransjer, så er det denne nye usikkerheten som er tema. Ikke visjoner, satsinger og løsninger på vår tids store kriser, sier Kristoffersen.

Han utdyper frustrasjonen:

- Noen liker de røde og noen liker de blå. Men uavhengig av hvem som styrer, har de store linjene i skattepolitikken alltid vært forutsigbare. Sånn er det ikke lenger.

Strid og splittelse

Kristoffersen er ingen hvem som helst.

Den 50 år gamle bergenseren er toppsjef i verdens største bilskipsrederi med 8200 ansatte, virksomhet i 29 land og hovedkontor i Oslo. Rederiet har rundt 130 fartøy i drift på 15 ruter fordelt på seks kontinenter, og nullutslipp som langsiktig mål.

Kristoffersen sier at han nå slår alarm på vegne av hele næringslivet, ikke bare egen bransje, der Wallenius Wilhelmsen for øvrig la fram tidenes sterkeste tredjekvartal med et overskudd på 246 millioner dollar i november.

- Men Ap har brukt de siste månedene til å skape motpoler som ikke finnes. By mot land, privat mot offentlig, bytte av slagord fra «alle skal med» til «vanlige folks tur» og ekstraskatt over 750 000. Dette skaper splittelse og polarisering, ikke fellesskap, sier redersjefen.

Kristoffersen sier han har hjerte for Ap og preferanse for sosialdemokratiet, men at Ap må gjenfinne en mer inkluderende side av seg selv.

- Ap må klare å styre uten å snakke om dem og oss. For tida har de en politikk og en retorikk som ikke bidrar til å bryte ned skarpe fronter.

Statsministerens kontor er forelagt kritikken. Ap-leder Jonas Gahr Støre ønsker ikke å svare på nåværende tidspunkt.

Kristoffersen understreker at usikkerhet om økonomisk politikk har konsekvenser. For Wallenius Wilhelmsens del er en beslutning om å flagge hjem ti fartøyer fra Singapore («de er aldri fysisk i Norge, de seiler verden rundt») nå utsatt for andre gang.

- Det er en utfordring at det kom skatteendringer. Men den største utfordringen er hvordan det skjedde. Jeg tror ikke politikerne ser hvor mange ringer i vannet en slik stein lager. Det sprer seg en usikkerhet lenge etter at steinen har sunket, for å si det sånn.

Aldri større usikkerhet

Wallenius Wilhelmsen-sjefen konstaterer at dette kommer på dårligst mulige tidspunktet i nyere historie.

- Verden har aldri levd i større usikkerhet. Økonomisk, geopolitisk og klimaendringer. Det er enorme og fundamentale ting på bordet.

Følgende eksempel illustrerer de økonomiske utfordringene:

- Kritisk tilgang på databrikker og begrensninger i produksjonskapasiteten har vært de store utfordringene for bilbransjen. Det har gitt et fall i salget fra 95 millioner årlig før pandemien, til 80 millioner i 2022. Nå er prognosene ytterligere redusert, og for første gang i historien på grunn av fallende etterspørsel.

- Hva forteller det?

- Det er et bilde på at hele verdensøkonomien går fra en begrensning i tilbud til en begrensning i etterspørsel. Vi kan være ganske sikre på at det kommer en resesjon i 2023. Spørsmålet er hvor hard den blir.

Mye av dette har sitt utgangspunkt i Russlands krig mot Ukraina, som Kristoffersen beskriver som sjokkerende og dypt tragisk.

- Men økonomisk har det ikke kostet verdensøkonomien veldig mye å frikoble seg fra Russland, med forbigående unntak for energisituasjonen i Europa. Det jeg, vårt selskap og alle vi samarbeider med virkelig er opptatt av nå, er Kina. Det er allerede en handelskrig og en teknologisk krig på gang. La oss for guds skyld håpe at det ikke også blir en militær krig, spunnet rundt Taiwan.

Det vil få enorme konsekvenser, understreker rederdirektøren.

- Alle globale selskap tenker hver dag på hvordan vi skal forholde oss til denne økende usikkerheten. Om det skulle dra seg til og Taiwan ikke kan eksportere noe - de produserer halvparten av verdens halvledere (databrikker) - så vil verden bremse i løpet av få uker.

Om den tredje store trussel/utfordringen - klima - sier Kristoffersen at verden må samle seg om felles løsninger vi i dag ikke vet hva blir.

- Det er ikke noe Norge kan løse alene. USA, Kina, India - alle må med. Så i en situasjon med en geopolitisk usikkerhet vi aldri har sett før, må vi også omstille hele økonomien på grunn av klimaendringer.

Kristoffersen tar en liten pustepause, en av ikke veldig mange under intervjuet.

- Og du vet. Egentlig har jeg ikke tid eller krefter til å holde på med annet enn disse fundamentale utfordringene. Derfor må 2023 bli av et helt annet kaliber enn 2022 på hjemmebane. Vi må begynne å snakke med innestemme, finne fram tradisjonene for samarbeid og slutte å dyrke konflikter som ikke finnes, understreker han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer