Virgin Atlantic:

Aldri skjedd før

Med matolje- og plantebasert drivstoff på tanken, skal flyselskapet gjennomføre verdens første langdistanseflygning bare på grønt brensel. Reisen går fra London til New York.

I LUFTA: Virgin Atlantic-flyet tar av fra Heathrow tirsdag ettermiddag norsk tid. Foto: REUTERS/Peter Nicholls
I LUFTA: Virgin Atlantic-flyet tar av fra Heathrow tirsdag ettermiddag norsk tid. Foto: REUTERS/Peter Nicholls Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

SISTE: Klokka 12:50 norsk tid melder Reuters at flyet har tatt av fra Heathrow.

Den transatlantiske testflygingen mellom London og New York markerer verdens første kommersielle flytur med utelukkende bærekraftig drivstoff på tanken.

Flyselskapet, som eies av den verdenskjente milliardæren Richard Branson, sikter dermed mot en milepæl for bærekraftig luftfart, dager før FNs klimakonferanse sparkes i gang i Dubai.

- Det er ikke en nullutslippsflyging, men en demonstrasjon av de enorme mulighetene vi har til å redusere karbonavtrykket fra dagens flyreiser, forteller Holly Boyd-Boland, visepresident hos Virgin Atlantic til Sky News.

I dag står flyreiser for tre prosent av globale klimautslipp. Målet med drivstoffet er å redusere klimautslipp med opptil 70 prosent, for å kunne etterfølge klimamålene om nullutslipp innen 2050.

Bruk av bærekraftig drivstoff - også kjent som sustainable aviation fuel (SAF) - har tidligere vært begrenset, men nå har en rekke flyselskaper fått tillatelse til å fly med bare økobrensel på tanken. Tidligere var bruk av det bærekraftige alternativet begrenset til 50 prosent av total drivstoffmengde.

Aldri før har et så stort fly landet ved den norske forskningsstasjonen i Antarktis. Vis mer

Flyindustrien håper testreisen kan bidra til økt finansiell støtte for å gjøre bærekraftig drivstoff mer tilgjengelig. Drivstoffet er kostbart, men kan brukes uten tekniske justeringer på eksisterende fly.

Til Reuters omtaler miljøaktivistgruppen Stay Grounded testflygingen som «grønnvasking»:

- Drivstoffsubstitutter er ikke i nærheten av å være klar for bruk i stor nok skala tidsnok til å unngå klimakollaps. Det haster mest å redusere antall flyreiser hvor enn det er mulig, sier representant Magdalena Heuwieser til nyhetsbyrået.

Professor Graham Hutchings, leder for Royal Society Net Zero Aviation Policy, omtaler reisen som noe positivt. Han peker samtidig på utfordringer:

- Vi må være klar over hvilke styrker, begrensninger og utfordringer som må løses for å kunne oppjustere bruken av nødvendig teknologi bare i løpet av få tiår.