«Alle» vil hit

Cruiserederiene vil strømme til Bergen og Norge, til tross for strenge krav og tidvis høylytt motstand. Næringa selv innrømmer at de har et omdømmeproblem, og lanserer nytt bærekraftsverktøy.

POPULÆRT: Alle vil til Bergen, forteller cruisenæringen. De har samtidig en jobb å gjøre for å få med seg bergenserne på laget. Foto: Marius Dobilas / Shutterstock / NTB
POPULÆRT: Alle vil til Bergen, forteller cruisenæringen. De har samtidig en jobb å gjøre for å få med seg bergenserne på laget. Foto: Marius Dobilas / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

BERGEN (Børsen): - Bergen er på topp fem-lista til alle de store cruiserederiene i Europa. «Alle» vil til Bergen. Norge er betraktet som et miljøvennlig land, med rein luft, rein sjø og lang kyst, forklarer Tor Christian Sletner i den internasjonale cruiseorganisasjonen CLIA.

Rundt hver fjerde cruiseskip i verden er innom Bergen. I år går det mot cruiserekord i vestlandshovedstaden. Opp mot fire skip og 8000 passasjerer kan daglig anløpe byen.

Etter flere år med mye bråk rundt den svært synlige turistindustrien, har kommunen innført det Bergen Havn omtaler som noen av de strengeste kravene i verden. Skipene må innrette seg etter dette for å kunne booke plass i havna.

Dette er en sak fra Dagbladet Bergen. Les alle saker her.

Bergen trekkes fram

I Reisemålsutvalgets ferske rapport omtales Bergen som et kroneksempel på en reisedestinasjon som har utnyttet dagens regelverk for å bedre kunne regulere næringa.

Sascha Gill, visepresident for bærekraft i CLIA Europe, er enig i dette. Organisasjonen hans representerer over 90 prosent av verdens cruiseskip

Gill trekker blant annet fram at havna tilbyr landstrøm for skipene som anløper.

- Bergen har engasjert seg, og ikke bare om utslipp. Det som er interessant her i Bergen er at samtalen også har vært knyttet til passasjertetthet og til hvor gjestene drar, skryter visepresidenten.

Gill og Sletner i CLIA var i Bergen og Norge i forbindelse med havkonferansen One Ocean Week, hvor de blant annet deltok i en panelsamtale om hvordan cruisedestinasjonen sees på ellers i verden.

- Aldri fått så mye kjeft

Visit Bergen-sjef Anders Nyland kunne fortelle at Bergens cruiseinnstramminger ikke ble særlig godt mottatt da de kom.

- For noen år siden så næringen på Bergen som fryktelig vrang, vond og vanskelig. Så mye kjeft har jeg aldri fått før, men det har skjedd en utrolig holdningsendring under pandemien. Nå stiller rederiene like mye krav, sa Nyland.

Sletner deler dette bildet.

- Bergen har satt en del krav som i første omgang virket veldig strenge for mange. Det var uvant og nytt. Det er ikke alle som er så bærekraftsbevisste som nordmenn og norske politiker. Derfor blir dette noen ganger kontroversielt hos rederiene og internasjonale organisasjoner.

Nullutslipp innen 2050

Visepresident Gill i CLIA forteller at det for alvor pågår arbeid i næringa for å nå et mål om nullutslipp. I dag kan 40 prosent av flåten til CLIA-medlemmene koble seg til landstrøm. Innen 2028 er det ventet at dette vil gjelde hele 75 prosent.

- Dette arbeidet startet allerede for 25 år sida, med den første diskusjonen om landstrøm. I 2020 satte vi målet om nullutslipp innen 2050. Da vet vi at teknologien vil ha kommet langt nok.

Under presentasjon i Bergen, lanserte CLIA et nytt verksøy for norske politikere og forbrukere, som skal tilgjengeliggjøre informasjon om miljø, trafikk og lokale initiativ for å bedre kommunikasjonen mellom næringen og kommuner, havner og befolkning.

I BERGEN: Sascha Gill, visepresident for bærekraft i CLIA Europe, var i Bergen i forbindelse med havkonferansen One Ocean Week. Foto: Marie Røssland / Dagbladet
I BERGEN: Sascha Gill, visepresident for bærekraft i CLIA Europe, var i Bergen i forbindelse med havkonferansen One Ocean Week. Foto: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer

- Verktøyet burde lette kommunikasjonen mellom oss i bransjen og interessentene våre, sier Gill.

Verktøyet, cruiseinfohub.com, ble lansert på CLIAs årskonferanse i Paris og har allerede blitt brukt av lokale politikere i Spania, Frankrike, Italia og Tyskland for å finne informasjon raskt.

Innrømmer omdømmeutfordring

Landstrøm og store ambisjoner har så langt ikke vært nok til å roe mye av den lokale misnøyen med cruiseturismen i flere norske byer, deriblant Bergen.

I en innbyggerundersøkelse fra Visit Bergen, kommer det fram at hele 71 prosent i sentrumsbydelen Bergenhus er negative til cruiseturismen. Samtidig viser en klimaundersøkelse gjennomført av Bergen kommune at hele 6 av 10 bergensere synes at cruisetrafikken bør reduseres av klima- og miljøhensyn.

- Vi har en kommunikasjonsutfordring, innrømmer Sletner.

Han skylder på tre hovedfaktorer for dette.

- Et stort cruiseskip legger til havn tett inntil bykjernen. Et stort cruiseskip slipper ut mange turister på én gang, og et stort cruiseskip slipper ut hvit røyk. Alt dette tegner et negativt bilde av cruisenæringen.

Tips oss om Bergen!

Har du et tips fra bergensområdet? Ta kontakt med vårt lokalkontor!

- Veldig stor utfordring

Om cruiseskipene hadde lagt til lenger utenfor bykjernen, og ikke skygget for utsikten til de som bor i byene, hadde mye vært annerledes, tror Sletner.

De to andre problemene skyldes misoppfatninger, fortsetter han.

- Det kommer mange passasjerer ut av et skip på én gang. Men for Bergen representerer cruiseturismen snaut 20 prosent. Resten kommer med andre transportformer.

Cruiseskipene står for om lag 0,22 prosent av de totale utslippene i Bergen kommune.

- Vi som kan kjemien i det, vet at den hvite røyken er vanndamp. Det er ikke den svarte dieselrøyken lenger, forklarer han, og oppsummerer:

- Poenget mitt er summen av dette. Det man ser, ser man. Man ser store skip og store mengder folk, og man ser den hvite røyken. Det er vår kommunikasjonsutfordring, en veldig stor utfordring.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer