Onsdag ble meklingen i SAS-konflikten gjenopptatt.
Samtidig som meklingen foregår, øker reiseselskapet Apollo presset på partene. Det melder Dagens Industri.
- Velfungerende samarbeid
Ifølge avisa krever Apollo at partene kommer fram til en langsiktig løsning. Om ikke det skjer, så truer selskapet med å bryte det mangeårige samarbeidet. Det er kommunikasjonssjef i Sverige, Sandra Miller Kinge, som har uttalt seg til den svenske avisa.

To krav: - Må respekteres
Den pågående streiken har også berørt reiseselskapet, som per nå har flere tusen reisende i utlandet, som sliter med å komme seg hjem.
Den informasjonen mener imidlertid nordisk PR-sjef, Beatriz Rivera, at er feil.
Til Dagbladet sier hun at Apollo og SAS har hatt et velfungerende og stabilt samarbeid i mange år. Et samarbeid både de og kundene er veldig fornøyd med.
Annet fokus
- Det er derfor helt naturlig at vi vil sette oss ned og snakke sammen når alt dette er over, og finne en felles vei videre, skriver Rivera i en SMS.
Rivera bekrefter at Apollo har jevnlig kontakt med partene i SAS, og har bedt de komme fram til en løsning å fort som mulig, av hensyn til deres kunder.

Ingen tro på gjennombrudd: - Absurd
- Vi har også vært tydelige på at det er nok nå, og at altfor mange uskyldige mennesker rammes. Men det har aldri vært snakk om å avbryte et samarbeid.
Hun forteller at Apollos eneste fokus nå er å få strandede kunder hjem så fort som mulig, noe som er vanskelig nå med akutt mangel på fly og personell i Europa.
- Det er der vi er nå, det eneste vi jobber for og det vi har satt alle ressurser på. Alt annet er uviktig, sier Rivera.
- Vi håper derfor at SAS kan bistå med dette så langt det lar seg gjøre. Vår neste prioritet er å få våre planlagte SAS-flyginger tilbake i lufta så fort som mulig, legger hun til.
Rivera opplyser at de har 25 000 passasjerer som etter planen skal ut å reise med Apollo den kommende helga, noe de håper å få gjennomført.
Varsler erstatningskrav
Tidligere onsdag varslet Apollo i Danmark erstatningskrav mot SAS etter utallige forsinkelser og kansellringer på grunn av pilotstreiken i sommer.
- Vi kommer med et økonomisk krav til SAS når vi er på andre siden av streiken. Akkurat nå er vi fokusert på å få gjester hjem og å forhåpentligvis kunne fly noen charterfly igjen, sier salgsdirektør Glenn Bisgaard i Apollo Danmark til MobilityWatch, ifølge NTB.
Apollo i Danmark har en treårig kontrakt med SAS om charterflyginger til en årlig verdig av 700 millioner danske kroner, og omtrent 40 prosent av deres reiser i sommer er med SAS-fly.
Bisgaard har ikke spesifisert beløpet på SAS-kravet da det avhenger av hvor lenge streiken pågår, men har sagt det trolig blir høyt ettersom streiken skjer i Apollos høysesong.