Mens konsernsjef Jacob Schram fortsatt slåss for å berge Norwegian gjennom corona-krisen, er kampen i gang om hva slags flyselskap «Nye Norwegian» skal være.
I Norge, Sverige, Danmark og Spania sliper advokater og fagforeninger knivene mot Norwegians bruk av bemannings-datterselskaper. De mener flyselskapet unndrar seg ansvar for de ansatte.
- Norwegian har plassert arbeidsgiveransvaret i egne datterselskaper uten verdier, og uten egen vilje. Sånn sett er ikke stillingsvernet deres særlig mye verdt, sier Christen Horn Johannessen til Børsen.
Johannessen er advokat i fagforbundet Parat, som organiserer piloter og kabinansatte i Norwegian, og representerer ansatte i Danmark, Sverige og Norge.
- Pistol mot hodet
Ifølge ham og Parat var det en klar strategi for å isolere de ansatte, da Norwegian under streiken i mars 2015 overraskende splittet skandinaviske piloter i egne bemannings-datterselskaper i Norge, Danmark og Sverige.
- Som å få en pistol mot hodet, sa daværende Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NTB, mens daværende Norwegian-sjef Bjørn Kjos mente å ha sitt på det tørre.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger