«Det er ikke størrelsen det kommer an på», lyder et munnhell, men for Burger King stemmer ikke det akkurat nå. Det er nemlig størrelsen det kommer an på, eller rettere sagt:
Framstiller de Whopper-burgeren sin som større enn den er, og på den måten villeder kundene?
Det er i alle fall påstanden i et søksmål mot selskapet i USA.

Plommekrangel: - Sviktet av Coop
Burger King: - Feilaktige påstander
I søksmålet påstås det at Burger King villeder ved å framstille hamburgeren som større og mer kjøttfull, med ingredienser som «flyter ut over hamburgerbunnen», enn den i realiteten er.
- Saksøkernes påstander er feilaktige, heter det i en uttalelse fra Burger King til BBC.
Ifølge saksøkerne får Burger King Whopper-burgeren til å se 35 prosent større ut, med dobbelt så mye kjøtt, i TV- og nettannonser, sammenliknet med det kundene i realiteten får servert.
Dette avvises av Burger King, som framholder at de ikke har et krav på seg om å servere hamburgere som ser «nøyaktig ut som på bildet».
«De flammegrillede burgerne som framstilles i reklamen vår er de samme burgerne som brukes i de millioner av Whopper-burgere vi serverer til gjester over hele landet», heter det i en uttalelse fra Burger King.
Selskapet har forsøkt å stoppe søksmålet, men denne uka ble de avvist av en amerikansk domstol. Dommeren mener at det blir jurymedlemmers oppgave «å fortelle oss hva fornuftige mennesker mener».

Dårlig appelsinhøst skaper juice-problemer
Flere søksmål
Burger King er ikke alene om å måtte forsvare seg i rettsvesenet for påstander om at de ikke leverer det de lover.
Også de store hurtigmatkjedene McDonalds og Wendys står overfor liknende søksmål, ifølge Reuters.
Taco Bell har også blitt saksøkt. Der er påstanden at de selger wraps og mexicansk pizza som bare inneholder halvparten som mye fyll som det de viser fram i reklamer.