- Ansatte skjelles ut

Folk strømmer til Hemsedal på vinterferie. Men flere ser ut til å tro at de også reiser på ferie fra pandemien, ifølge daglig leder ved Fyri Resort.

FLYTTET: Denne uka ble den nasjonale skjenkestoppen flyttet fra midnatt til klokka 22. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB

FLYTTET: Denne uka ble den nasjonale skjenkestoppen flyttet fra midnatt til klokka 22. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB

Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

HEMSEDAL / OSLO (Dagbladet): Tre personer krysser veien til Fyri Resort, ikledd fullt slalåmutstyr. De har tilsynelatende nettopp avsluttet dagen i bakken, og er på vei tilbake til hotellet.

Det er mange som har funnet veien opp til Hemsedal i vinterferien. Fredag nærmet de seg en seksdobling av mennesker i kommunen. Det er viktig besøk for bedriftene i bygda, men det er ikke nødvendigvis problemfritt.

Denne uka ble den nasjonale skjenkestoppen flyttet fra midnatt til klokka 22. De store svingningene i nye bestemmelser for bransjen har vært utfordrende, spesielt for dem som driver med hotell. Det slår Richard Taraldsen, destinasjonssjef ved byens turistkontor, fast.

- Vi har Fyri Resort, hvor opplevelsen av å bare dra på hotellet er noe i seg selv. Mat- og drikkeopplevelsen er en del av pakka, så det har vært kjempeutfordrende.

- Folk blir forbannet

Henric Jacobsson, daglig leder ved Fyri Resort, sier seg enig med Taraldsen.

- Det har vært utfordrende. Det vanskeligste er at gjestene er forbanna på mitt personal fordi det er skjenkestopp klokka 22. Det er trist at ansatte skjelles ut fordi gjestene er på hotell og tror de kan gjøre som de vil.

Jacobsson har forståelse for at restriksjoner er nødvendig og forteller at hotellet har satt i gang en rekke tiltak.

- Gjester blir altså sinte på personalet når skjenkingen stenger klokka 22?

- Det er kjedelig, folk blir forbannet.

- Taper dere mye på at det er skjenkestopp klokka 22 i stedet for ved midnatt?

- Det gjør vi. Men her har all servering vært med matservering. Vi har ikke hatt barservering. Men ja, vi taper i helgene. Økonomisk er det kjedelig, men det er spesielt kjedelig at ansatte blir utskjelt fordi restriksjonene sier stopp.

FYRI: Det er strenge regler på Fyri Resort, forteller daglig leder. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET
FYRI: Det er strenge regler på Fyri Resort, forteller daglig leder. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET Vis mer

Munnbindpåbud

Det tøffeste er at gjestene ikke er kjent med hva som skjer og hvilke regler som gjelder, forteller Jacobsson og viser til at Hemsedal har munnbindpåbud.

- Vi har folk som minner om munnbind og registrering, og gjestene blir … ikke forbannet, men det blir en diskusjon.

Mange skal på ferie, tilsynelatende til det de tror er en pandemi-fri sone, forteller han. Det er hotellets største utfordring.

- Gjester tar ferie og drar fra Oslo, som har strengere regler for servering, og tror alt er normalt her oppe. Vi er strenge på reglene. For eksempel må gjestene booke frokosttid, men mange har vanskelig for å forstå det.

PÅGANG: Ordfører i Hemsedal kommune, På Rørby, sier de er klar for storinnrykk til kommunen i årets vinterferie. Reporter: Amanda Walnum. Foto: Nina Hansen / Dagbladet TV Vis mer

Omsetningsfall

Destinasjonssjef Taraldsen forteller at innskrenkingen av skjenketida er krevende.

- Gjennom en kveld har man kanskje to-tre «seatinger», som det heter. Noen kommer for å spise fra klokka 17, andre kommer fra 19 og kanskje noen kommer i 20-tiden for den siste «seatingen». Du får ikke flyttet dette til at folk begynner å spise fra klokka 15 og skal være ferdige til klokka 22.

Han forteller at for flere restauranter i Hemsedal, som kanskje bare lever av kveldsmarkedet, er dette enormt krevende.

KREVENDE: Richard Taraldsen sier innskrenkingen av skjenketiden er krevende. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
KREVENDE: Richard Taraldsen sier innskrenkingen av skjenketiden er krevende. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- De vil kanskje bare få plass til en «seating» og det kan være et omsetningsfall allerede med de restriksjonene og det som foreligger, med ytterligere 50 prosent.

Endringene som kommer så raskt gjør livet veldig uforutsigbart, sier Taraldsen.

- Med stadige endringer, pålegger du driverne som allerede sliter veldig økonomisk, høye kostnader.

- Men de klarer å ha hodet over vannet?

- Det er ingen virksomheter her oppe som har trukket inn åra ennå. Jeg håper alle klarer å komme seg gjennom dette.

- Latterlig

Hemsedal Cafe ble startet opp av Carl «Calle» Johansen i 1989, og siden har bedriften utviklet seg til å bli en millionbedrift, med blant annet afterski-stedet Stavkroa i samme by.

- Man kan jo nesten skrive ei bok om hvordan Helsedirektoratet og FHI bruker verktøykassa si til å justere rammebetingelsene til skjenkenæringa. For oss som jobber med det, kan det virke ganske håpløst og til dels latterlig til tider, sier han og setter spørsmål ved hvilken effekt man ønsker å få ut av «fintuningen».

HEMSEDAL: Carl «Calle» Johansen har drevet bedrift i Hemsedal i 32 år. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET
HEMSEDAL: Carl «Calle» Johansen har drevet bedrift i Hemsedal i 32 år. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET Vis mer

Johansen understreker at det er bedre med spiseplikt og skjenking fram til klokka 22 enn at de ikke får lov til å holde åpent i det hele tatt.

- Uten alkoholservering er det ikke grunnlag for å drive restaurantvirksomhet i Norge. Du er helt avhengig av alkoholservering for å ha inntjening nok til å forsvare å holde åpent og folk i jobb.

Han avviser at det den siste justeringen, kuttet på de to timene med skjenking, er et stort tap for dem.

- Vi i Hemsedal lever av bratte bakker og bratte afterski. For Hemsedal er det i utgangspunktet ikke nattelivet som vi jobber etter, men heller opplevelser på dagtid og etter skitid.

- Det er tøft

- Et eventuelt smitteutbrudd kan bli svært vanskelig for lokale bedrifter, har ordfører Pål Rørby fortalt til Dagbladet. Deler du den oppfatningen?

- Rammebetingelsene endrer seg hele tiden. Vi er akkurat ferdige med en nedstengning med fullt skjenkestopp i to uker i januar. Det er vel tredje gangen det har vært nødvendig å permittere alle ansatte, og det er veldig beklagelig, sier han og fortsetter:

HEMSEDAL CAFE: I januar måtte Calle Johansen nok en gang permittere alle ansatte, på grunn av skjenkestopp. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET
HEMSEDAL CAFE: I januar måtte Calle Johansen nok en gang permittere alle ansatte, på grunn av skjenkestopp. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET Vis mer

- Det er tøft, men vi er ikke de eneste som har det tøft innen restaurantbransjen, hotell og event. Vi vet jo ikke hva morgendagen bringer.

Dyste tall

Rhiannon Hovden Edwards, leder for Virke kultur og opplevelser, forteller at de ikke er kjent med hvor mye deres medlemmer taper på innskrenkingen i skjenketid. Hun viser til at det som også påvirker dem kraftig, er oppfordringen om å holde seg hjemme og ikke møte folk.

- Tallene er ganske dystre i restaurant- og serveringsbransjen. Litt over 60 prosent har reell frykt for konkurs. Ni av ti virksomheter har permittert ansatte. 60 prosent av arbeidsstyrken er permittert. En av fire er oppsagt. Mange slutter og gjør andre ting, som gjør at vi er bekymret for kompetanseflukt.

Bransjene som lever av at folk møtes, står i spydspissen i smitteverntiltakene, mener hun.

- De står i fronten. De er vårt sikkerhetsnett, men har ikke fått et forsvarlig sikkerhetsnett selv.

Edwards viser eksempelvis til at det er en stor belastning for arbeidsgiver å permittere ansatte ved innstramminger eller nedstengning på kort varsel.

- Arbeidsgiver må dekke to ukers lønn ved permittering uten at de kan få inn inntekter til å dekke lønnen med, sier hun.

Smitten i Norge øker, og Edwards forteller at medlemmene frykter flere bølger av restriksjoner i takt med smittebølgene.

- De er redde for det som kommer. Medlemmer velger å holde stengt, da vet de hva de taper.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer