Vulkanutbrudd truer på Island:

«Askefast»: - Lite sannsynlig

I 2010 sørget et vulkanutbrudd på Island for at millioner av passasjerer verden over ble «askefast». Det skjer neppe igjen.

ASKEFAST: For første gang på ti dager åpnet flytrafikken i Island etter vulkanutbruddet i 2010. Foto: Carolyn Kaster / AP / NTB
ASKEFAST: For første gang på ti dager åpnet flytrafikken i Island etter vulkanutbruddet i 2010. Foto: Carolyn Kaster / AP / NTB Vis mer
Publisert

I 2010 kostet et vulkanutbrudd den globale luftfastindustrien over 13 milliarder kroner. Millioner av passasjerer ble strandet verden over - eller «askefast», som ble kåret til det årets nyord av Språkrådet i 2012.

Vulkansk aske kan skade flymotorer, og Norge og Storbritannia er særlig utsatt for aske fra Island. Likevel har det skjedd mye på 13 år.

I 2017 skrev Luftfartstilsynet ifølge NRK at man har større kunnskap om hvor i luftrommet det er risikabelt å fly, og at det er oppdaterte systemer som avdekker askepartikler i luften.

Det gjør at man slipper å stenge luftrommet.

- Ingen global hendelse

Geolog og tidligere NTNU-professor Børge Johannes Wigum forklarer Børsen at det bare er islandske flyplasser som eventuelt rammes av det mulige vulkanutbruddet.

- Dersom magmaen graver ut en gang som går ut i sjøen, vil utbruddet bli mer eksplosivt. Det blir ikke en global hendelse som i 2010, men det vil bli en god del mer askenedfall som da også vil påvirke nærområdene, sier geologen.

Ved et større utbrudd i området kan flyplassene Keflavik og Reykjavík måtte stenge. Men det er tvilsomt at det vil få konsekvenser for Europas øvrige flytrafikk, mener han.

NØDLANDER: Flyet klarer ikke å stoppe under nødlanding. Video: Jack Schneider / Carlos Wiggins. Reporter: Vegard Krüger. Vis mer

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs følger utviklingen på Island nøye.

- I verste fall kan det bli utfordringer for flyplassen Keflavik på Island, hvis det er mye jordskjelvaktivitet. Men det er lite sannsynlig at dette vil få noen konsekvenser for luftfarten utenfor Island, sier han.

Han forklarer at aske fra vulkanutbrudd forflytter seg raskt i luftrommet om det kommer seg opp i høyden.

- Det kan forflytte seg flere hundre kilometer i timen, men satellitter og flyenes systemer har oversikt. Det er noe flyene alltid unngår - ingen opererer i områder hvor det er risiko for å treffe på noe sånt, sier han.

Har alternativ

Avinor, som driver 44 av Norges flyplasser, virker ikke spesielt bekymret for situasjonen.

- Det er ingen spesiell beredskap for denne situasjonen. Vi forventer at beredskapen ved vår normale drift vil kunne dekke over for det behovet som eventuelt oppstår, sier Cathrine Fuglesang Framholt, markeds- og kommunikasjonssjef i Avinor.

Ifølge Framholt har alle flyginger alternative flyplasser de kan lande ved, i tilfelle flyplassene på Island blir satt ut av spill.

- Sånn det ser ut nå så er det ingen trafikk som påvirkes av situasjonen. Vi har en flight fra København og en fra Oslo, som vil gå som planlagt. Vi monitorerer situasjonen og følger utviklingen, selvfølgelig. Sånn det ser ut nå så kjører vi som planlagt, sier pressesjef i SAS, Alexandra Lindgren.

Norwegian har ingen flyginger til Island. Icelandair har foreløpig ikke besvart Børsens henvendelser.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer