Det opplyser bilprodusenten selv, ifølge nyhetsbyråte AFP.
Nedskjæringene utgjør litt over en tidel av staben i det tyske bilkonsernet og er en del av en plan om å spare milliardbeløp innen 2029. På verdensbasis hadde Audi snaut 92 000 ansatte i 2018.

Elendig nytt for gigantøkonomi
Kuttet skal gjennomføres ved bruk av tidlig pensjon, opplyser Audi. Selskapet opplyser at det skal fortsette å ansette folk innen digitalisering og elbilsegmentet.
Flere hundre tusen truet
Audi blir med det bare den seineste i en stadig lengre rekke bedrifter, tilknyttet tysk bilindustri, som varsler store kutt.
Det skjer i en periode hvor problemene har tårnet seg opp for tysk økonomi generelt, og industrisektoren spesielt.
De tre selskapene Continental, Bosch og Brose har varslet at de til sammen kan komme til å måtte kutte over 11 000 jobber i løpet av få år, ifølge energiogklima.
Totalt kan flere hundre tusen jobber stå i fare.
Tidligere i november meldte Süddeutsche Zeitung at bilgiganten Daimler, som blant annet produserer Mercedes-Benz, kan komme til å fjerne så mange som 1100 lederstillinger som en del av en omfattende omstrukturering.

- Største bilfiasko på 60 år
Det vil si at rundt ti prosent av selskapets ledere trolig må forberede seg på å dra ut på jobbjakt.
Det grønne skiftet
Selskapets ferske styreleder, svenske Ola Källenius, bekreftet noen dager seinere at Daimler skal kutte over en milliard euro i personalkostnader innen 2020.
Årsaken til kuttene er at bilprodusenten vil satse mer på miljøvennlige biler, og at de derfor er nødt til å spare penger.
- Flere hybridbiler og helelektriske biler fører til en kostnadsøkning som kommer til å ha en innvirkning på Mercedes-Benz sin profittmargin, står det i en uttalelse fra Dailmer.
