Fersk NHO-rapport

Avdekker skjulte verdier

Verdien av eksport av norske tjenester er betydelig undervurdert, ifølge en fersk rapport som Menon Economics har laget på oppdrag fra NHO.

AVDEKKER: - Som å selge sand i Sahara, sier administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn, om noen av de norske eksportsuksessene. Foto: Vidar Ruud / NTB
AVDEKKER: - Som å selge sand i Sahara, sier administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn, om noen av de norske eksportsuksessene. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Publisert

Norge er en gigant når det gjelder eksport av olje, gass og fisk. Men i skyggen av dette eksporterer norske bedrifter også tjenester til en samlet omsetning på solide 250 milliarder kroner.

Den samlede verdien for Norge er imidlertid langt høyere, fastslås det i en rapport som arbeidsgiverforeningen NHO legger fram i dag.

- Det undrer meg litt at vi ikke snakker mer om hva vi får ut av norsk eksport av tjenester, sier administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn til Børsen.

Flere ringvirkninger

Menon-rapporten tar for seg 18 norske bedrifter som er medlem av NHO og som alle satser stort i utlandet. Rema 1000, Oda, Toma og Cutters er noen av eksemplene som trekkes fram.

Samlet har disse 18 bedriftene en omsetning på 57 milliarder kroner i Norge og nesten like mye - 53 milliarder kroner - i EU/EØS-området.

De utvalgte bedriftene står for rundt halvparten av norske tjenesteytende bedrifters samlede omsetning i Europa.

NHO-topp Kaltenborn er spesielt opptatt av alle ringvirkningene som gir økt, men ikke alltid målbar, verdi for bedriftene og for norsk økonomi.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.