Fersk NHO-rapport

Avdekker skjulte verdier

Verdien av eksport av norske tjenester er betydelig undervurdert, ifølge en fersk rapport som Menon Economics har laget på oppdrag fra NHO.

AVDEKKER: - Som å selge sand i Sahara, sier administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn, om noen av de norske eksportsuksessene. Foto: Vidar Ruud / NTB
AVDEKKER: - Som å selge sand i Sahara, sier administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn, om noen av de norske eksportsuksessene. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Publisert

Norge er en gigant når det gjelder eksport av olje, gass og fisk. Men i skyggen av dette eksporterer norske bedrifter også tjenester til en samlet omsetning på solide 250 milliarder kroner.

Den samlede verdien for Norge er imidlertid langt høyere, fastslås det i en rapport som arbeidsgiverforeningen NHO legger fram i dag.

- Det undrer meg litt at vi ikke snakker mer om hva vi får ut av norsk eksport av tjenester, sier administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn til Børsen.

Flere ringvirkninger

Menon-rapporten tar for seg 18 norske bedrifter som er medlem av NHO og som alle satser stort i utlandet. Rema 1000, Oda, Toma og Cutters er noen av eksemplene som trekkes fram.

Samlet har disse 18 bedriftene en omsetning på 57 milliarder kroner i Norge og nesten like mye - 53 milliarder kroner - i EU/EØS-området.

De utvalgte bedriftene står for rundt halvparten av norske tjenesteytende bedrifters samlede omsetning i Europa.

NHO-topp Kaltenborn er spesielt opptatt av alle ringvirkningene som gir økt, men ikke alltid målbar, verdi for bedriftene og for norsk økonomi.

- Dette fortjener økt oppmerksomhet, fastslår Kaltenborn.

Skjulte suksesser

Ifølge Menon-rapporten består 71 prosent av norsk import og 70 prosent av norsk eksport av varer, inkludert olje og gass.

DYRT: Strømanalytiker Tor Reier Lilleholt tror vinterprisene på strøm kan bli ekstreme i Sør-Norge. Reporter: Magnus Paus/Dagbladet TV Vis mer

Det betyr med andre ord at 30 prosent av alt vi handler med utlandet, skjer med en eller annen form for tjenestebasert næring.

- Norge har tradisjon for å lykkes med eksport av sjømat, mineraler, råvarer, olje og gass. Vi tar det på en måte litt for gitt at vi skal være gode på disse sektorene der vi har naturlige fordeler. Men i tillegg har vi en rekke norske suksesser som vi ikke kjenner like godt til, nemlig de norske tjenestenæringene som også klarer seg i internasjonal konkurranse, sier Kaltenborn.

Hun trekker fram et par av bedriftene som er omtalt i Menon-rapporten.

- At Rema selger smør i Danmark eller at Oda er i ferd med å etablere seg med en teknologidrevet innkjøpsapp i Tyskland. Dette er nesten som å selge sand til Sahara, sier NHO-toppen begeistret.

Økt verdiskaping

Et sentralt poeng i Menon-rapporten er de indirekte gevinstene av at norske tjenestebedrifter lykkes utenfor Norge.

Flere av disse gevinstene lar seg ikke uten videre tallfeste på en enkel måte, men oppsummert handler det blant annet om følgende:

  • Flere ansatte ved det norske hovedkontoret til en rekke støttetjenester. Det bidrar til «økt verdiskaping i norsk økonomi», som igjen «bidrar til å skape økt velferd».
  • En økning i bedriftens samlede produktivitet. Andre undersøkelser viser at denne gevinsten kan være oppimot 20 prosent høyere enn hos bedrifter som ikke eksporterer.
  • Økt omsetning for eksportbedriftenes norske underleverandører.

- Vi har ikke noen standardisert måte å kvantifisere hva vi skal ta med av verdiene av alt dette. Men det går likevel an å vurdere effekten, understreker Kaltenborn.

- Pushes framover

NHO-direktøren forklarer:

- Det er åpenbart at etableringer i utlandet gir læring til bedriften, fordi det gir andre ansatte som igjen bidrar med nye og andre innspill og erfaringer. Det bidrar til å pushe dem framover. Så i tillegg til å hente et overskudd på driften hjem til Norge, gir det også grunnlag til å ansette flere i Norge. Og det bidrar til at hovedkontoret forblir i Norge, poengterer hun.

- På toppen av dette ser vi at de fortsetter å bruke norske underleverandører. Det gir ringvirkninger som er viktig for Norge som næringslivsnasjon, og som dessuten er viktig for kompetanseutviklingen i norske konsern, fortsetter NHO-toppen.

Rapporten beskriver disse effektene som «økt sysselsetting ved den ekspanderende bedriftens hovedkontor i hjemlandet og positive læringseffekter (som bidrar til økt produktivitet) i selskapets hjemmemarked».

Kaltenborn trekker fram ytterligere en gevinst som det kan være litt vrient å tallfeste, men som hun mener har stor verdi:

- Når norske bedrifter etablerer seg ute, så driver de jo på den norske måten. Vi eksporterer rett og slett den norske arbeidslivsmodellen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer