Fra 2014 og fram til i 2018, brukte Avinor 330 millioner kroner på støtteordninger. I tillegg kommer lønnsutgifter. Det viser tall fra Samferdselsdepartementet og Avinor, melder NRK.
Et kinesisk flyselskap fikk senest i mai støtte til å opprette direkterute fra Beijing til Gardermoen.
Ifølge Avinor reduserer støtteordningene risikoen ved oppstart av nye ruter, en ordning flere konkurrenter også har. Gevinsten er flere passasjerer og økte inntekter.
På Stortinget reagerer imidlertid både SV og regjeringspartiet Venstre negativt.
– Det er helt meningsløst at Avinor bruker flere hundre millioner kroner på å øke forurensingen, sier Lars Haltbrekken (SV). Også Venstres Ketil Kjenseth er skeptisk.
– Jeg er litt overrasket når det er den store oppmerksomheten på klima og miljø, sier han.
Et offentlig utvalg overleverte nylig en rapport om norsk luftfart til samferdselsministeren. I rapporten går utvalget inn for å avvikle slike støtteordninger.
Konserndirektør for drift og infrastruktur i Avinor, Øyvind Hasaas, mener på sin side at Avinor følger Stortingets instruks, og at direkteruter og fulle fly er den beste måten å redusere klimavtrykket.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger