«HMS Queen Elizabeth»

Avlyser Norges-seilas: - Smertefullt pinlig

Den britiske marinens flaggskip skulle lede Nato-øvelsen i Norge, men trakk seg i siste liten. Det vekker reaksjoner.

DROPPER NORGE: Det britiske hangarskipet setter ikke kursen mot Norge i forbindelse med Nato-øvelsen Steadfast Defender. Her fra Oslo-besøket i 2022. Foto: Terje Pedersen / NTB
DROPPER NORGE: Det britiske hangarskipet setter ikke kursen mot Norge i forbindelse med Nato-øvelsen Steadfast Defender. Her fra Oslo-besøket i 2022. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Publisert

Den største Nato-øvelsen siden den kalde krigen, Steadfast Defender, er i gang i Europa. I mars setter marinefartøy fra USA, Storbritannia, Spania og Danmark kursen mot Norge.

Men det gigantiske britiske hangarskipet «HMS Queen Elizabeth», som skulle lede den norske operasjonen, måtte trekke seg i siste liten. «HMS Prince of Wales» blir sendt i stedet.

Det 65 000 tonn tunge «HMS Queen Elizabeth» fikk nemlig problemer med en propell, kunngjorde den britiske marinen på X.

- Pinlig

Krigsskipet, som har plass til 60 fly, er det største Storbritannia har bygget noensinne og kostet 3,1 milliarder pund - 41,5 milliarder kroner etter dagens kurs, ifølge Business Insider.

Den plutselige beslutningen om ikke å sende skipet, har vakt oppsikt.

Parlamentsmedlem Mark Francois mener marinen allerede har dype problemer, som følge av en angivelig mangel på mannskap og stridsdyktige skip, ifølge Daily Mail.

- Det er smertefullt pinlig for marinen. Tenk om dette fartøyet faktisk hadde blitt sendt ut i krig, sier han til avisa.

Tilbakeslaget kommer bare 18 måneder etter at søsterskipet «HMS Prince of Wales» fikk et liknende problem.

- En risiko

Propelltrøbbelet med «HMS Queen Elizabeth» viser hvordan Storbritannia sliter når det gjelder å holde tritt med ledende mariner i verden, skriver Business Insider.

Det skjer i ei tid der britiske marinekapasiteter er under press, ifølge nyhetsbyrået, som viser til at Storbritannia skal bidra i Rødehavet-operasjonen mot Houthi-militsen, men også være i stand til å møte russisk og kinesisk aggresjon i henholdsvis Svartehavet og Øst-Asia.

Samme dag som feilen ble oppdaget, omtalte Underhusets forsvarskomité i en rapport at det britiske militæret er «gjennomgående overbelastet», og at det er et «ubønnhørlig press» på personell, ifølge The Telegraph.

Allerede før flaggskipet måtte avlyse Norges-seilasen, slo tidligere forsvarssjef Sir Richard Barrons alarm:

- Det er en uoverensstemmelse mellom Storbritannias militære ambisjoner og landets kapasiteter. Risikoen er at vi dras inn i en konflikt og ikke kan opprettholde vår tilstedeværelse, noe som avslører en strategisk svakhet, sa han til Financial Times.

Avviser kritikk

En talsperson for forsvarsdepartementet sier overfor The Telegraph:

- Våre væpnede styrker er alltid klare til å beskytte og forsvare Storbritannia, og vi fortsetter å oppfylle alle operative forpliktelser, inkludert deltakelse i hvert eneste Nato-oppdrag, støtte til Ukraina og håndtering av Houthi-angrep på skip i Rødehavet.

Overfor Business Insider skriver departementet:

- Det er ikke uvanlig å oppleve vedlikeholdsproblemer med toppmoderne skip som inneholder kompleks ingeniørvitenskap og teknologi. Å ha to hangarskip betyr at «HMS Prince of Wales» raskt kan forberede seg på å utplasseres i stedet for «HMS Queen Elizabeth».

20 000 briter er blant de 90 000 Nato-soldatene som skal delta i Steadfast Defender-øvelsen over hele Europa.