Avventer Ecco-boikott

Mens samarbeidspartnerne rømmer fra Ecco, har Skoringen Norge ingen planer om å rikke på seg.

BLIR VED SIN LEST: Skoprodusenten Ecco i Danmark har investert milliarder i Russland og vil ikke være med på å trekke seg ut, slik mange internasjonale selskaper har gjort. Skoringen i Norge er blant dem som fører merkevaren. De har ingen planer om å avslutte samarbeidet. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
BLIR VED SIN LEST: Skoprodusenten Ecco i Danmark har investert milliarder i Russland og vil ikke være med på å trekke seg ut, slik mange internasjonale selskaper har gjort. Skoringen i Norge er blant dem som fører merkevaren. De har ingen planer om å avslutte samarbeidet. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det er en kompleks sak, som har flere sider. Vi har fortsatt tillit til at Ecco løser sine utfordringer i Russland, sier markedsføringssjef i Skoringen, Mille Toft Schou, til Børsen.

Lista over samarbeidspartnere som tar sterkt avstand til skogiganten Ecco, blir stadig lengre. Hittil har minst fem virksomheter i Danmark brutt med selskapet, som følge av styrets beslutning om å opprettholde sin virksomhet i Russland.

Avgjørelsen har også møtt krass kritikk her til lands.

VIL IKKE SVARE: Kronprins Frederik av Danmark vil ikke svare på spørsmål om samarbeidet med skoprodusenten Ecco. Video: B.T Vis mer

- Kjøpt for lengst

Forrige uke opplyste Eurosko Norge til Børsen at selskapet tar et knallhardt oppgjør og umiddelbart stopper alle Ecco-kampanjer. Videre stanses all markedsføring av Ecco i alle kanaler, samt at de fjerner Ecco-merket og alle Ecco-produkter fra sine nettsider.

Eurosko-styret erklærte samtidig at inntil Ecco har ryddet opp i krisesituasjonen, kommer ikke selskapet til å levere nye ordre til Ecco.

Men Eurosko er imidlertid ikke alene om å føre merkevaren her til lands. Det samme gjør Skoringen Norge - som tilsynelatende ikke har noen planer om å snu ryggen til Ecco inntil videre.

Selskapet understreker at de avventer Eccos neste steg, før de selv fatter en beslutning om videre samarbeid.

- Hva tenker Skoringen Norge om at dere fortsatt selger produkter fra Ecco, når Ecco ikke trekker seg ut av Russland?

- De produktene vi har i våre butikker, er kjøpt inn lenge før krigen i Ukraina, fortsetter Schou på e-post til Børsen.

- Vil fortsette

Danske virksomheter som Boozt, Miinto, Golf Experten, Magasin og Sport24 er blant dem som har valgt å stanse samarbeidet med Ecco. Administrerende direktør i Sport24 mener det handler om å vise solidaritet med Ukraina, og tordnet samtidig mot sin tidligere samarbeidspartner forrige uke.

På spørsmål om Skoringen Norge vurderer å gå i fotsporene til ovennevnte virksomheter, svarer Schou:

- Det er etter vårt kjennskap ingen skokjeder i Danmark som har avbrutt samarbeidet. Det er sportsbutikker og et enkelt varehus som har valgt å avbryte samarbeidet. Vi har veldig mange Ecco-sko som er kjøpt inn før krigen, og disse varene vil vi fortsatt selge ut av butikkene våre.

- Kompleks sak

På oppfølgingsspørsmål utelukker ikke kjeden at de vil levere nye ordre til Ecco også framover.

- Ecco er bare ett av mange motemerker med butikker i Russland. De er alle i en vanskelig situasjon, men vi stoler som sagt på at Ecco finner løsninger.

Hun understreker at Skoringen under ingen omstendigheter støtter Russland i krigen mot Ukraina.

- Alle beslutninger vil bli tatt i lys av dette. Vi har som sagt fortsatt tillit til at Ecco finner en løsning med sine butikker i Russland, men vi har respekt for at det er en kompleks sak.

Milliardoppkjøp

Ecco har sittet forholdsvis stille i båten under kritikkstormen. I begynnelsen av mars uttalte Ecco at de inntil videre ikke vil utvide virksomheten i det russiske markedet, og at alle investeringer er satt på vent. Selskapet meddelte på sine nettsider at de også har om lag 1800 ansatte i Russland de ønsker å ta hensyn til.

Næringslivskommentator i danske TV2, Ole Krohn, mener det ikke er det eneste hensynet som er tatt. Han forklarte til kanalen forrige uke at Ecco gjorde et milliardoppkjøp i Russland kun kort tid før invasjonen 24. februar.

- De har satset hardt på Russland. I 30 år har de sakte bygget opp tillit og faktisk fått en veldig god posisjon der borte. Forretningsmessig vil det være fryktelig for dem å kaste det bort, sier Krohn til kanalen.

I en e-post til Børsen skrev Ecco følgende forrige uke:

- Vi har i en løpende dialog med våre samarbeidspartnere tilstrebet å tydeliggjøre at vi til enhver tid følger regjeringens retningslinjer. Vi respekterer for øvrig motivene til alle våre samarbeidspartnere for deres individuelle beslutninger, skrev Ecco.

Børsen har forsøkt å få tak i DinSko - som også samarbeider med Ecco - angående deres stilling til saken, men har ikke fått svar på henvendelsene.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer