Dagligvare

Avvikler turbokyllinger: - Flytter markedet

Hurtigvoksende kyllinger er i ferd med å bli historie hos Danmarks største aktør innen dagligvarehandel. Dyrevernere krever at norske giganter følger etter.

TUNGVEKTERE: Danmarks største matkonsern kutter ut såkalte turbokyllinger. Her hjemme står Rema enn så lenge alene om å ta det samme grepet. Foto: Lise Åserud / NTB
TUNGVEKTERE: Danmarks største matkonsern kutter ut såkalte turbokyllinger. Her hjemme står Rema enn så lenge alene om å ta det samme grepet. Foto: Lise Åserud / NTB Vis mer
Publisert

Matbutikkene Netto, Føtex og Bilka er kjente navn for nordmenn som har tilbrakt ei uke eller to i et dansk sommerhus.

Butikkene i disse kjedene dekker drøyt en tredel av det danske dagligvaremarkedet. Nå tar de et radikalt grep. I løpet av året skal de rimeligste utgavene av fersk kylling fases ut fra hyllene.

Dette er kyllinger som dyrevernere omtaler om «turbokyllinger», på grunn av den korte tiden det tar før dyra har vokst seg store nok til å havne på våre tallerkener.

De nevnte butikkene er en del av Salling Group, som med sine 650 butikker selger hver tredje kylling til det danske forbrukermarkedet.

Ifølge avisa Politiken står også frossen kylling og kylling brukt til ferdigretter og pålegg for tur til å bli skiftet ut, selv om dette kan ta noe lengre tid.

De ferske kyllingene utgjør uansett 80-85 prosent av det totale kyllingsalget for Salling Group.

- Dette flytter markedet

Grepet med å kvitte seg med de hurtigvoksende kyllingene vil føre til at 20 millioner danske slaktekyllinger heretter skal få «leve et lengre og bedre liv», ifølge dyrevernsorganisasjonen Anima.

- Salling Group befester at dette er veien å gå for dagligvarekjedene. Når en markedsleder sier nei til å presse industrikyllinger til det ytterste, så flytter dette hele markedet. Ikke bare i Danmark, men i hele Norden, sier Niklas Fjeldberg, kampanjeleder i Anima, til Børsen.

Såkalte turbokyllinger vokser unaturlig raskt, nærmere bestemt fra 50 gram til over 2 kilo på en måned, framholder Fjeldberg.

- Norge må våkne

- Dette påfører dyra betydelige velferdsproblemer som gangvansker, pusteproblemer, organsvikt og nedsatt immunforsvar. Nå er tiden inne for at alle norske kjeder også tar sitt ansvar. Coop og Kiwi (Norgesgruppen, red.anm.) må våkne opp og forstå at dette er veien å gå, sier Fjeldberg.

Kjedene svarer at dyrevelferd handler om mer enn rase og levetid. Mer utfyllende tilsvar kan du lese litt lenger ned i artikkelen.

Rema 1000 har allerede byttet ut den hurtigvoksende kyllingrasen Ross 308 med den mer saktevoksende rasen Hubbard, som bruker 50 dager på å vokse seg slakteklar.

- Mer enn rase

Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i Norgesgruppen, sier til Børsen norsk kyllingproduksjon holder et høyt internasjonalt nivå.

- Vi er godt kjent med diskusjonen som Anima reiser. God dyrevelferd og dyrehelse handler om mye mer enn rase, sier han.

- Samspillet med andre faktorer som god drift og oppfølging fra bonden, riktig fôrsammensetning og bruk av trivselstiltak i kyllinghusene er også viktig, skriver Gultvedt i en e-post.

Han legger til at butikkene eid av Norgesgruppen (blant annet kjeder som Meny, Kiwi og Joker, red.anm.) selger kylling fra flere ulike raser.

- Vi har både konvensjonell kylling og mer saktevoksende kylling. Det innebærer at forbrukerne har valgmuligheter, framholder Gultvedt.

Miljøsjef Knut Lutnæs i Coop Norge uttaler følgende til Animas kyllingkrav:

- Dyrevelferd er viktig for Coop og våre leverandører er svært opptatt av å utvikle kyllingproduksjonen videre i en dyrevennlig og bærekraftig retning. Coop følger nøye med på ulike initiativ knyttet til kyllingproduksjon både i inn- og utland.

- Coop tilbyr både økologisk, saktevoksende og konvensjonell kylling, slik at kundene kan velge. Levetid er bare en av mange viktige parametere knyttet til bærekraftig og dyrevennlig kyllingproduksjon, uttaler Lutnæs.

I oktober i fjor kunne Børsen fortelle at dyrevernsorganisasjonen Anima aktet å legge press på den danske Rema-kjeden for å få dem til å følge i det norske moderselskapets spor.

Kommunikasjonssjef Jonas Schrøder i Rema 1000 i Danmark uttalte at de allerede var i full gang med å legge om.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer