Matbutikkene Netto, Føtex og Bilka er kjente navn for nordmenn som har tilbrakt ei uke eller to i et dansk sommerhus.
Butikkene i disse kjedene dekker drøyt en tredel av det danske dagligvaremarkedet. Nå tar de et radikalt grep. I løpet av året skal de rimeligste utgavene av fersk kylling fases ut fra hyllene.
Dette er kyllinger som dyrevernere omtaler om «turbokyllinger», på grunn av den korte tiden det tar før dyra har vokst seg store nok til å havne på våre tallerkener.
De nevnte butikkene er en del av Salling Group, som med sine 650 butikker selger hver tredje kylling til det danske forbrukermarkedet.
Ifølge avisa Politiken står også frossen kylling og kylling brukt til ferdigretter og pålegg for tur til å bli skiftet ut, selv om dette kan ta noe lengre tid.
De ferske kyllingene utgjør uansett 80-85 prosent av det totale kyllingsalget for Salling Group.
- Dette flytter markedet
Grepet med å kvitte seg med de hurtigvoksende kyllingene vil føre til at 20 millioner danske slaktekyllinger heretter skal få «leve et lengre og bedre liv», ifølge dyrevernsorganisasjonen Anima.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger