«Tiltakene står rett og slett ikke i forhold til konsekvensene. Men så lenge noen vil dø kan vi kanskje ikke regne på verdien av menneskeliv?
Jo, det kan vi, og det gjør vi hver dag.»
Det skriver samfunnsøkonom og NTNU-professor Jon Olaf Olaussen i et innlegg i Dagens Næringsliv, og viser til at fartsgrensen på norske veier ikke er 10 kilometer i timen - selv om det unektelig ville reddet mange liv.
«Det er fordi vi mener de tapte tidskostnadene ved så lave fartsgrenser ikke forsvarer de i overkant av 100 livene det ville spart årlig. »
Han er på ingen som helst måte overbevist om at norske myndigheter har de rette, eller beste, svarene på hvordan man skal møte coronakrisa som landet har blitt kastet ut i.
- Vi redder sikkert noen menneskeliv, som vi ellers ikke ville reddet, med disse superstrenge tiltakene, sier Olaussen til Børsen og understreker at han er for at det blir gjort tiltak.
Spørsmålet han imidlertid mener Erna Solbergs regjering og Stortinget bør stille seg nå, er hvor mye av den norske oljeformuen de er villige til å «ofre» på akkurat denne pandemien.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger