- Behandlet som søppel

Daglig leder ved Parkteatret, Dan-Michael Danino, langer ut mot myndighetene, som han mener har behandlet bransjens hans svært dårlig.

IRRITERT: Daglig leder ved Parkteatret, Dan-Michael Danino, er frustret over statens støtteordninger. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
IRRITERT: Daglig leder ved Parkteatret, Dan-Michael Danino, er frustret over statens støtteordninger. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Publisert

«Jeg skal forsøke å være kort, når jeg nå oppsummerer hvordan vi på Parkteatret, og mange andre i kultur -og utelivet generelt, har blitt behandlet det siste året: Vi har blitt behandlet som søppel. Behandlet som søppel av kulturdepartement, næringsdepartement, stat og kommune. Jeg er forbanna».

Slik innleder Dan-Michael Danino, daglig leder ved Parkteatret, helt i hjertet av Grünerløkka i Oslo, en lang Facebook-post, der han slår kraftig alarm på vegne av kulturlivet.

- Kan ikke ta regninga hver gang

I posten på Facebook viser han til hvordan de har fulgt alle smitteverntiltak, og i noen tilfeller til og med lagt seg på en strengere linje enn myndighetene, men at de ikke føler de blir kompensert tilstrekkelig.

«Når Oslo ble nedstengt for andre gang i november ble vi sjokkerte over at byrådet, i samarbeid med regjeringen, ikke hadde en tiltakspakke klar for bransjene som ble rammet. Vi måtte nok en gang ta regningen selv».

Og nå er altså alt stengt ned for tredje gang i Oslo.

- Det er et ansvar man må ta når smittetallene er som de er, men det er ikke vi som kan ta regninga hver eneste gang, sier Danino til Børsen.

Flere gjennomganger av støttetildeling fra de statlige kompensasjonsordningene viser at det er de store selskapene som får mest støtte i kroner og øre. Det gjelder også i kulturlivet.

Blant annet fortalte Klassekampen onsdag historien om festivalen Palmesus i Kristiansand, som ba staten om 35 millioner i krisestøtte to uker etter at de hadde tatt ut 2,4 millioner i utbytte.

Enden på visa ble at Palmesus ble innvilget 27 millioner i støtte.

«Opprinnelig framstilte regjeringen støtteordningene som noe som skulle tilfalle kulturlivet etter en rask og ubyråkratisk behandling. Stor var derfor overraskelsen da det kom medieoppslag om at enkelte aktører hadde fått gigantiske utbetalinger, basert på budsjetterte overskudd, samtidig som vi fikk avslag 6 - seks - måneder seinere (for å være presis: vi fikk 10 prosent)», skrev Danino tirsdag.

- Det er klassisk Høyre-politikk. De rike får mest, de fattige får minst. Historien bare gjentar seg, sukker Danino.

- Særlig når det gjelder Iselin Nybø har det nesten vært grotesk. Hun messer og gjentar seg selv om at ordningen treffer bredt. Men det hjelper ikke når Color Line og Norwegian får pengene, og titusener av andre arbeidsplasser ligger i grus.

Næringsminister Iselin Nybø sier de har forståelse for næringene som sliter som følge av smitteverntiltak.

- Det har vært viktig for oss å lage en ordning som ikke bare treffer bredt, men som også gjør at virksomheter får utbetalt penger raskt. På toppen av dette har vi en rekke spissede ordninger som kommer i tillegg, blant annet en som utbetales til kommunene, sier Nybø.

I en skriftlig kommentar til Børsen viser statssekretær i Kulturdepartementet Gunnhild Berge Stang til at kulturbudsjettet ble tilført over 8,7 milliarder kroner siden mars i fjor.

«Til sammen har i underkant av 3500 kulturaktører fra hele landet søkt om, og fått, penger fra de ulike støtteordningen under Kulturdepartementet. 23 av disse fikk mer enn 10 millioner kroner, mens 90 prosent var på mindre enn 1 million kroner. På tross av inntrykket man kan få i media er det altså støtte i bredden som har preget utbetalingene», skriver Stang.

- For dårlige ordninger

Danino sier Parkteatret i november fikk avslag på en søknad som skulle stimulere til aktivitet. De har også fått avslag på en søknad hos Kulturrådet.

Danino viser også til beregninger gjort av selskapet BDO, som blant annet så på Kampen Bistro. Serveringsstedet fikk dekket bare 11 prosent av de totale utgiftene i november og desember.

Den statlige kompensasjonsordningen skal dekke «faste, uunngåelige kostnader», og skal dekke 85 prosent. Men siden ikke alle utgifter regnes inn i «faste, uunngåelige kostnader», er det en langt lavere prosentandel som reelt sett blir dekket.

Parkteatret har fått til sammen 800.000 kroner i kompensasjonsordningen. Danino sier det for deres del utgjør rundt 10 prosent av utgiftene.

- Du mener ordningene ikke er tilstrekkelige?

- De hadde vært det hvis det hadde vært kortsiktig, hadde det vært to måneder så hadde man klart seg. Nå har man gått med uforutsigbarhet så lenge. Da hjelper det ikke å si at man gir forutsigbarhet ved å forlenge ordningene, når ordningene er for dårlige.

- Tidenes julegave

Før jul kom regjeringen sine kritikere i møte, og fant ekstra penger som gikk til kommuner med høyt smittetrykk, deriblant Oslo. Av dette tilkom 250.000 kroner Parkteatret.

Kommunene fikk ansvar for å fordele midlene.

- Det var tidenes julegave. Det var fantastisk å motta. Alle ære til byråden som fikk det kjapt ut, og gjorde det meget ubyråkratisk. Så vil jeg tro man får en tilsvarende støttesum nå, og det er vel og bra og kjempefint, men det er totaliteten som ikke monner, sier han.

Næringsminister Nybø viser også til at denne ordningen nå bli videreført, og at meningen med den er at den skal til dem som ikke nødvendigvis trefefs så godt av kompensasjonsordningen. Oslo kommune får 226 millioner.

- Verdens beste ordninger

Danino peker på at selv om ordningen nå blir videreført og utvidet med mer enn én milliard på toppen av det som kom i desember, så er det nå langt flere som er rammet av nedstengning enn det var før jul.

- Det er også en del store aktører som tradisjonelt grabber til seg storparten.

Han mener myndighetene må «våkne opp og se realiteten i øynene».

- 85 prosent dekning er for lite. Enten må man gjenåpne eller få 100 prosent dekning.

Statssekretær Stang sier Parkteatret har fått til sammen drøye to millioner i støtte, men at hun forstår frustrasjon over at man ikke får så mye som man ønsker og over at ting tar lang tid.

«Det er mange i kulturlivet som har vært, og er, i en tøff situasjon. Vi i regjeringen, gjør det vi kan for å bistå og jeg er glad for å kunne si at vi i Norge har verdens beste ordninger for kulturlivet. (Det er ikke mange dager siden Sylvi Listhaug var ute og mente at de var altfor gode)», skriver Stang i eposten til Børsen.

- Belastende år

Danino er spesielt frustrert på vegne av egne ansatte, som har fått jobbtryggheten revet bort, med de økonomiske konsekvenser det har.

«Vi har ansatte som ikke har råd til å skru på strømmen hjemme. Det har vært 15 minus. De har vært permitterte i ett år. Folk med kids. Som ikke klarer å betjene lånene sine».

- Det er faktisk ikke løgn, det er helt sant. Dette er folk som har vært vant med å ha en fast jobb i en ganske sikker bedrift. Vi har overlevd i 19 år. Når du har en sikkerhet i jobben og blir fratatt 40 prosent av inntekten når du har barn og huslån, så er det ganske belastende i løpet av ett år.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer