Flytrøbbel:

Ber ledelsen bære bagasje

Det australske flyselskapet Qantas har sett seg nødt til å be ledelsen om å være fleksibel med arbeidsoppgaver.

MÅ HJELPE: Qantas ber ledelsen hjelpe til med bagasjen. Foto: Tyler Olson / Shutterstock / NTB
MÅ HJELPE: Qantas ber ledelsen hjelpe til med bagasjen. Foto: Tyler Olson / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Grunnen er mangel på bakkeansatte etter to år med pandemi, og mange reisende gjennom sommeren.

Ledelsen har blant annet blitt bedt om å hjelpe til med å laste, og frakte bagasje rundt på flyplassen.

Det rapporterer BBC.

Ikke forventet å jobbe dobbelt

Flyselskapet har også etterlyst 100 frivillige som kan hjelpe til ved flyplassene i Sydney og Melbourne.

- Vinterinfluensa og en økning i covid-tilfeller sammen med det høye presset på arbeidsmarkedet skaper utfordring med bemanning i hele flyindustrien.

Det sier Qantas-sjef Colin Hughes i en e-post BBC har fått tilgang til.

- Det er ikke forventa at du skal jobbe i denne stillingen i tillegg til din fulltidsjobb, står det videre.

Sjefene ble bedt om å jobbe med bagasje enten tre eller fem dager i uka. Skiftene vil vare på enten fire eller seks timer om dagen.

- Vi vet at vi ikke har kunnet operert på det nivået kundene våre forventer, heller ikke standarden vi har satt for oss selv. Vi har derfor gjort alt vi kan for å forbedre oss, forteller en talsperson fra Qantas til BBC.

I juni måtte Qantas beklage etter at flere passasjerer klaget over forsinkelser og mistet bagasje, på grunn av manglende ansatte.

Mye kaos

Reiseindustrien, og kanskje spesielt flyindustrien, har blitt truffet spesielt hardt under pandemien. Flyselskapene har sett seg nødt til å permittere, eller si opp tusenvis av ansatte. Mange av dem jobbet som bakkemannskap.

Mangel på bakkemannskap har ført til bagasje som hoper seg opp rundt på flyplassene. Derfor er det kanskje heller ikke overraskende at Qantas ikke er det eneste flyselskapet som har opplevd problemer.

Flere andre flyplasser har også opplevd mangler på ansatte, som har ført til forsinkelser, avlysninger og problemer med bagasje. Heathrow i England og Schiphol i Nederland er noen av de som har rapportert om store forsinkelser og kaos.

Heathrow har også måttet sette et tak på hvor mange passasjerer de kan håndtere denne sommeren på grunn av høy trafikk og manglende mannskap, noe som har ført til at flere ruter har blitt avlyst.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer