Suezkanalen:

Bildene viser kaoset

I seks dager har et gigantisk lasteskip blokkert en av verdens viktigste kanaler. Nå viser satellittbilder kaoset som har oppstått.

GRUNNSTØTT: Flere skip står bom fast i en av verdens viktigste kanaler. Grunnen er et grunnstøtt konteinerskip. Video: Julianne Cona / Nicolas Vivan. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Et gigantisk lasteskip fra det taiwanske rederiet Evergreen, som frakter last mellom Asia og Europa, har grunnstøtt i Suezkanalen i Egypt.

Skipet, som veier 220 000 tonn og er 400 meter langt, har stått bom fast og skaper store problemer i en av verdens viktigste kanaler.

Tidlig mandag morgen melder shippingselskapet Inchcape at skipet flyter igjen, men at det fremdeles er uklart når trafikken delvis flyter igjen. En havneansatt bekrefter til nyhetsbyrået AP at skipet delvis flyter igjen, men sier at det fremdeles sitter fast.

Nye bilder

Nå viser satellittbilder kaoset som har oppstått.

Suezkanalen er sjøveien som forbinder Middelhavet med Rødehavet, og blir sett på som en av verdens viktigste kanaler. Ved bruk av Suezkanalen sparer lasteskip seg for en tur rundt hele det afrikanske kontinentet.

Rundt 10 prosent av verdenshandelen passerer gjennom Suezkanalen, og det grunnstøtte skipet har ført til at over 300 fartøy nå står i kø i begge sider av kanalen.

På de nye satellittbildene kan man se trafikken i området før og etter at skipet grunnstøtte.

De nye bildene viser tydelig hvordan kanalen nå er fylt opp med fartøy som har håp om å få fortsette på ruta si.

FØR OG ETTER: Satelittbildene viser Suezkanalen før og etter lasteskipet «Ever Given» satt seg bom fast. Foto: AP/NTB.
FØR OG ETTER: Satelittbildene viser Suezkanalen før og etter lasteskipet «Ever Given» satt seg bom fast. Foto: AP/NTB. Vis mer

«Ekstremt vanskelig»

Samtidig pågår det et intenst arbeid med å få løs skipet, og arbeidet beskrives som «ekstremt vanskelig».

Bergingsmannskapene i Suezkanalen håper høyvann skal gjøre det mulig å få løs gigantskipet «Ever Given». Søndag kveld ble den 400 meter lange konteinerbåten forsøkt flyttet av 14 taubåter.

Kritisk øyeblikk

- Søndagen blir svært kritisk, har en los tilknyttet den egyptiske Kanalmyndigheten uttalt.

Bakgrunnen er at perioden med høyvann begynte da.

Et stort antall taubåter jobber ved skipet, i tillegg til mudringsfartøyer som fjerner sand og gjørme. Kilder opplyser til nyhetsbyrået Reuters at arbeidet var svært komplisert, og at kjølen på skipet kan sitte fast på noen steiner.

- Vi håper de forsøkene med å få skipet av grunn som gjøres søndag kveld lykkes. Situasjonen og forsinkelsene blir mer omfattende jo lengre dette varer, sier administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund til Dagbladet.

BOM FAST: Lasteskipet «Ever Given» har grunnstøtt i Suezkanalen i Egypt. Foto: Reuters/NTB.
BOM FAST: Lasteskipet «Ever Given» har grunnstøtt i Suezkanalen i Egypt. Foto: Reuters/NTB. Vis mer

Søndag kveld var det 26 norskeide skip i området og Norges Rederiforbund har kontakt med flere av disse.

Køene vokser

- Vi forventer at antallet norskeide skip i køen vil øke dersom situasjonen vedvarer. Mange skip har satt ned farten på vei mot Suez kanalen og køen vokser, sier Harald Solberg.

Flere bergingsselskaper deltar i arbeidet, blant dem nederlandske Smit Salvage.

GRAVER: Flere gravemaskiner prøver å få Ever Given løs fra massene som holder båten fanget på tvers i kanalen. Foto: AFP/NTB.
GRAVER: Flere gravemaskiner prøver å få Ever Given løs fra massene som holder båten fanget på tvers i kanalen. Foto: AFP/NTB. Vis mer

Solberg tror det vil bli forsinkelser på vareleveringer til Norge hvis situasjonen ikke blir løst ganske raskt.

- Utsatt

Natt til mandag opplyser et norsk shippingselskap at egyptiske myndigheter har kommet fram til at det trengs flere slepebåter for å få løs skipet, og at forsøket derfor er utsatt.

- SCA har besluttet å utsette neste forsøk på å få løs skipet inntil det er et tilstrekkelig antall slepebåter på stedet. TUG ALP Guard har allerede ankommet. Mandag morgen ankommer TUG Carlo Magno. I lys av tidevannstabellen er det neste ventede forsøket blitt satt til mandag kveld, heter det i en melding fra det norskbaserte shippingselskapet Leth Agencies på Twitter.

Utsettelsen er ikke bekreftet av egyptiske myndigheter.

Beveget seg

Mannskapene klarte lørdag å bevege på det grunnstøtte skipet. Ever Given flyttet seg 30 grader, ifølge Kanalmyndighetens sjef Osama Rabie.

Noen eksperter er mer pessimistiske og uttrykker bekymring for hva som skjer dersom det stemmer at skipet ikke har kommet seg løs. Neste periode med høyvann er først om et par uker, ifølge Plamen Natzkoff i selskapet VesselsValue.

Rabie sa i helga at han fortsatt har håp om å få skipet løs uten få måtte fjerne lasten. Ever Green hadde rundt 20 000 konteinere om bord da det grunnstøtte, og Egypts president har gitt Kanalmyndigheten ordre om å forberede seg på alle mulige alternativer.

KØ: Stadig flere båter blir liggende i kø for å komme seg gjennom kanalen. Det tyske forsikringsselskapet Allianz har anslått at kostnadene ved blokkeringen av kanalen ligger mellom 50 og 90 milliarder kroner per dag. Foto: AFP/NTB.
KØ: Stadig flere båter blir liggende i kø for å komme seg gjennom kanalen. Det tyske forsikringsselskapet Allianz har anslått at kostnadene ved blokkeringen av kanalen ligger mellom 50 og 90 milliarder kroner per dag. Foto: AFP/NTB. Vis mer

Seiler rundt Afrika

Redaktøren Richard Meade i bransjetidsskriftet Lloyd's List viser til kilder med kjennskap til bergingsoperasjonen som tror det vil være mulig å flytte skipet i løpet av ett eller to døgn.

Likevel har flere shippingselskaper tilsynelatende gitt opp håpet om en snarlig løsning. I stedet jobber de med å omdirigere skip mot Kapp det gode håp slik at de kan seile rundt Afrika, ifølge NTB.

Et økende antall selskaper har nå valgt denne løsningen, melder Lloyd's List søndag. Det franske selskapet CMA-CGM opplyser at to av deres fartøyer vil dra rundt Afrika på vei mot Asia.

Omveien rundt Afrika innebærer rundt to uker ekstra reisetid og forbrenning av over 800 tonn ekstra drivstoff for en stor oljetanker.

Hundrevis av skip

Ever Given er et av verdens største konteinerskip og på størrelse med en skyskraper som er veltet over ende.

På en normal dag passerer rundt 50 skip Suezkanalen. Varene de frakter med seg, utgjør i gjennomsnitt over 10 prosent av verdenshandelen. Særlig for olje på vei fra Midtøsten er kanalen viktig.

Det tyske forsikringsselskapet Allianz har anslått at kostnadene ved blokkeringen av kanalen ligger mellom 50 og 90 milliarder kroner per dag.

Kraftig vind

Lørdag sa sjefen for Kanalmyndigheten i Egypt at kraftig vind ikke var «den eneste grunnen» til at Ever Given grunnstøtte, slik det først ble hevdet. Etterforskningen pågår fortsatt, men det kan ha vært teknisk eller menneskelig svikt som førte til at det enorme skipet kilte seg fast, ifølge Rabie.

Bernard Schulte Shipmanagemet har det tekniske ansvaret for Ever Given. Selskapet fastholder at deres innledende granskninger utelukker at svikt i mekanikken eller motoren var årsak til grunnstøtingen.

Kilder: NTB, Reuters

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer