Globale innvirkninger, reiserestriksjoner, brå nedstengning, fly på bakken over lengre tid og at ulike land innførte restriksjoner på forskjellige tidspunkter.
Det er denne kombinasjonen som sendte Norwegian ut i krise, skal vi tro selskapet selv.
Det kommer fram i det nesten 200 sider lange prospektet som Norwegian la fram onsdag.

Varsler nedbemanninger
- Innvirkningen av Covid-19 på flyindustrien er uten sidestykke, og skiller seg i både hvor brått det traff og alvorlighetsgrad til noen annen krise i moderne tid, heter det i prospektet.
Selskapet oppsummerer at siden 31. mars har 110 land stengt grensene for alle flypassasjerer, 57 land har strenge reiserestriksjoner og 10 land har karanteneregler for alle som ankommer.
- Flyselskaper verden over reduserer kapasiteten for å møte en etterspørsel nær null, skriver selskapet.
Fortsatt konkursfare
Selv om selskapet den siste uka unngikk konkurs i denne omgang, er ikke faren over.
Selskapet skylder fremdeles mye penger, og flyene står fortsatt på bakken.
- Selv om selskapet mener det er gode utsikter til å kunne unngå slikt mislighold, så er det betydelig risiko for at selskapet blir insolvent og går konkurs, dersom, blant annet, selskapet ikke klarer å nå en enighet med kreditorer og gjenoppta normale operasjoner, skriver Norweigan i prospektet.
ifølge prospektet har allerede den planlagte flykapasiteten på verdensbasis falt med 79 prosent.

- En historisk dag
- Kapasitetskutt blør allerede inn i flyselskapenes lukrative sommermåneder, skriver selskapet.
Kuttet i tilbudet
På en pressekonferanse etter den ekstraordinære generalforsamlingen mandag sa Norwegian at de nå kutter i tilbudet.
Per i dag har selskapet bare sju fly i drift i Norge.
Framover vil det bli mindre fokus på lange flyginger, som de ut av Europa, og mer fokus på Norden.
I helga ble selskapet enig med en rekke långivere om at de kunne konvertere gjeld til aksjer.
Skylder penger for 190 fly

Tror dette skjer med billettprisene
På lista over kreditorer som vil ha penger fra Norwegian, står flyprodusentene Boeing og Airbus.
Norwegian har fortsatt liggende en bestilling på 190 fly fra de to produsentene. Det stammer fra da tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos la inn en av tidenes største flybestillinger i 2012. Han bestilte da 222 fly.
Listeprisen var da 127 milliarder kroner. Hva sluttregninga blir, er uvisst.
- Vi kommenterer ikke noen prising på fly, sa Norwegians finansdirektør Geir Karlsen til Børsen kort tid etter generalforsamlingen mandag.
«Den totale ordren er ikke fullfinansiert», står det om Norwegians gjenstående flyordre i vedlegget til redningsplanen fra 27. april.
