Bildene av en lang rekke med luksuriøse cruiseskip som ligger klare til å hogges opp i havna Aliaga i den tyrkiske havnebyen Izmir, er en klar illustrasjon på en bransje som gikk på et gigantisk økonomisk isfjell ved navn Covid-19.
Nyoppusset og dødsdømt
Ett av de luksuriøse cruiseskipene som nå har lagt til land for siste gang er Carnival Fantasy, et nyoppusset cruiseskip, som selskapet Carnival Cruise Line måtte selge etter at de noterte seg for et underskudd på svimlende 4,4 milliarder dollar i andre kvartal i år, ifølge Business Insider.
To av de andre skipene som ligger der er trolig langt mer kjent for nordmenn. Det er søsterskipene, som, da de ble satt i drift, het«Sovereign of the Seas» og «Monarch of the Seas».
Skipene var norske, og tilhørte det da norskregistrerte selskapet Royal Caribean Cruise Line. «Sovereign of the Seas» har ofte blitt omtalt som det første «megaskipet».
I henholdsvis 2008 og 2013 ble de to skipene overført til det maltesiske selskapet Pullmantur, som Royal Carribean Group eier 49 prosent av, men coronakrisen har skapt så store problemer for det maltesiske rederiet, som skal gjennomgå en «økonomisk reorganisering», at skipene har blitt sendt til opphogging.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger