«Talentløs idiot - eller vernepleier som det også kan kalles» - ble rett og slett for sterk kost.
Omsorgsgiganten Stendi mener selv at de gikk for langt, og forklarer i dette intervjuet hvorfor stillingsbeskrivelsen i den sterkt kritiserte jobbannonsen ble endret.
Jobbsøker Mona Løe var blant dem som reagerte. Overfor Drammens Tidende omtalte hun annonsen som sjokkerende og veldig useriøs, kunne Børsen fortelle onsdag.

Jobbannonse sjokkerer: «Talentløse idioter»
Kommunikasjonsdirektør Kristin Øyen i Stendi forsvarte annonseteksten som et forsøk på humor og et ønske om å skille seg ut.
Hun viste til at helheten i annonseteksten gjorde det tydelig at dette var et forsøk på å formidle at jobbsøkere må klare å stå i litt av hvert av utfordringer, gjerne med humor som et av grepene, i en krevende jobbhverdag.
- Faktisk overrasket
Nå innrømmer hun at det er reaksjonene, mer enn selve teksten, som får Stendi til å snu 180 grader:
- Selv om vi ønsket at den skulle bli lagt merke til, ønsket vi ikke å provosere eller støte noen. Vi ble faktisk litt overrasket over reaksjonene, sier Øyen til Børsen.
Mange av de aktuelle jobbsøkene til den utlyste Stendi-stillingen er organisert i LOs største forbund, Fagforbundet. Der er leder Mette Nord mindre imponert:

- Mulig det er humor. Men i så fall er det utrolig smakløs humor. Og det sier alt om hvordan de ønsker å framstå som arbeidsgiver, sier Nord til Børsen.
- Hvor bommet dere?
- Jeg tenker at reaksjonene skyldes at mange ikke leser hele stillingsannonsen, men bare tittelen, sier Øyen, og legger til:
- Det er ikke viktig for oss å stå på vårt her, vi har derfor endret tittelen nå. Vi har selvsagt veldig stor respekt for alle som jobber i barnevernsinstitusjoner, både hos oss og andre.
- Mange positive reaksjoner
Mona Løe, som var en av dem som reagerte, presiserte overfor TV 2 at hun forstår at annonsen var et forsøk på humor og ironi, men fastholder at Stendi bommet ut fra alvoret og arbeidspresset som ligger til omsorgssektoren. Hun har ikke ønsket å kommentere saken ytterligere overfør Børsen.

Kjempesmell for omsorgsgigant
Kristin Øyen sier at det ikke bare vanket kritikk etter at Stendi søkte etter talentløse idioter:
- I tillegg til de som reagerer negativt, har vi også fått mange positive reaksjoner, også fra personer i de yrkesgruppene vi søker. De sier blant annet at annonsen viser hvordan unge - som har hatt det veldig vanskelig - trenger stødige voksne som tåler det vanskelige de unge bærer på. Det handler også om å kunne se forbi eller gjennom det første inntrykket, forteller kommunikasjonsdirektøren.
- Kan være vanskelig
I stillingsannonsen framgår det at det «kan gå en kule varmt» når man «jobber med barn og ungdommer som har hatt en vond oppvekst», og at «smerte kan komme til uttrykk på mange ulike vis».

Omsorgsgigant dømt: - Brakseier
Den som søker må derfor både være «robust og tålmodig» - og kunne «se humor i dårlige dager og motvilje», heter det videre.
Øyen håpet å få fram disse utfordringene med den oppsiktsvekkende overskriften.
- Det var noe av vår hensikt, men vi ser at det å bruke humor kan være vanskelig, og treffe ulike folk forskjellig. Derfor endret vi annonsetittelen, men ikke annonsen for øvrig, sier hun til Børsen.
Stendi er ifølge egne nettsider Norges største private leverandør av omsorgstjenester, med et landsdekkende tilbud innen heldøgns bo- og omsorgstjenester, barnevern og brukerstyrt personlig assistanse (BPA).
Stendi er eid av svenske børsnoterte Ambea etter deres oppkjøp av (daværende) Aleris i 2019.