Rødehavet:

- Blir mer usikkert

Oljeprisene stiger etter at Iran sendte et krigsskip til Rødehavet. Råvareanalytiker peker på at markedet stadig blir mer usikkert.

UTSENDT: Iran har sendt krigsskipet Alborz gjennom Bab el-Mandeb-stredet, det trange sundet som forbinder Rødehavet med Adenbukta og Indiahavet. Foto: AP Photo / Fars News Agency / Mahdi Marizad
UTSENDT: Iran har sendt krigsskipet Alborz gjennom Bab el-Mandeb-stredet, det trange sundet som forbinder Rødehavet med Adenbukta og Indiahavet. Foto: AP Photo / Fars News Agency / Mahdi Marizad Vis mer
Publisert

Situasjonen i Rødehavet er fortsatt anspent etter at flere skip har blitt angrepet av iransk-støttede Houthi-opprørere. Mandag ble det kjent at Iran har sendt krigsskipet Alborz til det kritiske farvannet.

Tirsdag morgen stiger oljeprisen på børs.

- Situasjonen har eskalert litt over helgen, og man merker at markedet er nervøst. Olja påvirkes av dette, men reaksjonen var mindre enn det jeg så for meg.

Det sier råvareanalytiker i SEB, Ole Hvalbye, til Børsen.

Større usikkerhet

- Det høres jo alvorlig ut når Iran skal sette ut et krigsskip i området, nå som amerikanske styrker allerede er der. Jeg er derfor ikke særlig overrasket over at man får en slik effekt, påpeker Hvalbye.

- Usikkerheten er helt klart større enn før. Det er årsaken til at oljeprisen har økt med 2,5 prosent siden nyttår.

Prisen på nordsjøolje ligger tirsdag ettermiddag på 78,98 dollar fatet, som er over én dollar opp fra før nyttårshelgen. WTI-oljen er på sin side priset til 73,45 dollar fatet.

Sett i sammenheng har reaksjonene i oljeprisen vært relativt små, ifølge Hvalbye.

- Jeg er sikker på at markedet hadde reagert mye sterkere dersom man trodde at dette ville skape en ny konflikt, mener han.

Ble beskutt

Meldingen om at det iranske krigsskipet skal seile gjennom Bab el-Mandeb-stredet kommer kort tid etter at den amerikanske marinen ødela tre båter tilhørende de iransk-støttede Houti-opprørerne. Flere skal også ha mistet livet.

Ifølge nyhetsbyrået AP skal marinen ha reagert på et nødanrop fra det Singapore-flaggede fartøyet Maersk Hangzhou, som hadde blitt beskutt av Houtiene.

En talsperson for houthiene uttalte kort tid seinere at båtene deres var i gang med «offisielle oppgaver for å sikre sjøveien» da de ble beskutt.

Iranske myndigheter har foreløpig ikke presisert hvilke oppdrag Alborz har i området. Statlige medier legger imidlertid til at det med jevne mellomrom gjennomføres operasjoner i Rødehavet for å sikre skipsrutene.

- Den nye normalen

Situasjoner som den i Rødehavet kan ha mye å si for prisbildet på kort sikt, forklarer Hvalbye.

Dette skyldes hovedsakelig at omkring 12 prosent av all shippinghandel og 25-30 prosent av all råolje blir fraktet gjennom området.

- Det er snakk om store oljevolumer, og ikke minst enorme verdier i frakt på containerskip. Rederier vil naturligvis kvie seg for å sende skip gjennom dette området så lenge det er så stor usikkerhet, sier han.

- Det gjør shippingmarkedet utrolig sårbart, noe som potensielt kan dra opp prisene på frakt, som igjen smitter over til sluttbrukerne i form av vedvarende høy inflasjon.

Hvalbye tror den pågående situasjonen i Rødehavet vil roe seg de neste ukene.

Men at liknende hendelser vil oppstå også i framtida, er han helt sikker på.

- Man kommer trolig til å se tilsvarende scenarioer oftere. Markedet har blitt mer volatilt, og vi kommer til å oppleve et mer usikkert marked på alle måter. Dette er nok den nye normalen, advarer han.

Tar alternative ruter

Opprørere fra Houthi-bevegelsen har den siste tida angrepet flere fartøyer i Rødehavet. Angrepene er i hovedsak rettet mot israelske skip og andre fartøyer som er på vei til eller fra Israel. Dette skal være en hevn for landets krigføring i Gaza.

I frykt for angrep har flere store rederier sluttet å bruke skipsruter gjennom Rødehavet og Suezkanalen siden starten av desember.

Istedenfor bruker de en alternativ rute som går via det sørlige Afrika og Kapp det Gode Håp, som er lengre og dyrere.

Den danske rederigiganten Maersk meldte søndag at de vil gjenoppta sine operasjoner i Rødehavet og Adenbukten.

Dette etter at USA i desember tok initiativ til å danne en internasjonal militær operasjon for å sikre fri maritim ferdsel i området.