Skrekkbilder fra leid sommerhus:

- Blod og bæsj i sengene

Morten Kracht og familien snudde i døra da de ankom sommerhuset de hadde leid. To dager seinere leide utleiefirmaet huset videre til en ny familie.

IKKE RENT: Morten Kracht er sint på utleiefirmaet Novasol, fordi firmaet ikke hadde sørget for at sommerhuset han og familien hadde leid, var rent. Derfor gikk sommerferien til Kracht og familien i vasken. Foto: Privat
IKKE RENT: Morten Kracht er sint på utleiefirmaet Novasol, fordi firmaet ikke hadde sørget for at sommerhuset han og familien hadde leid, var rent. Derfor gikk sommerferien til Kracht og familien i vasken. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Lørdag skrev Børsen om danske Edel Cecilie Handeland som fikk ødelagt sommerferien. Handeland og familien ble sjokkert over synet som møtte dem i sommerhuset de hadde leid på Falster i Danmark.

Inne i huset lå det både brukte kondomer og skitne boksere. I senga var det blodflekker.

Bare to dager før Handeland ankom det aktuelle sommerhuset, skulle Morten Kracht og familien egentlig ha flyttet inn. De snudde også i døra.

- Vi kom til et sommerhus der det så ut som om de før oss hadde dratt midt på natta. Det var ikke ryddet opp, og det var utrolig ekkelt der. Det var både blod og bæsj i sengene, etterlatt mat i kjøleskapet, spagetti med kjøttboller og tomatsaus i ei gryte - og på veggene. Det var så utrolig ekkelt, sier Kracht til Dagbladet.

Det var den danske avisa BT som først delte historiene til både Handeland og Kracht.

RASERT: Kjøkkenet og store deler av huset var ikke rengjort til nye gjester. Foto: Privat
RASERT: Kjøkkenet og store deler av huset var ikke rengjort til nye gjester. Foto: Privat Vis mer

- Liknet en skrekkfilm

Etter at BT fredag skrev historien til Handeland, reagerte Kracht straks på det han så.

Handeland fortalte til BT hvordan hun måtte starte ferien med å vaske huset i tre timer, med gråtende barn. Da hun klaget til utleiefirmaet Novasol fikk hun tilbud om kompensasjon på 1700 danske kroner og en gratis sluttrengjøring. Selv hadde hun betalt 11 295 danske kroner for ei uke i sommerhuset i Marielyst på Falster.

10. juli ankom Kracht med sin kone og to barn på 12 og 15 år til huset. Med store forventninger for sommerferien hadde de kjørt i seks timer fra Struer i Jylland, til sommerhuset.

- Vi ankom til avtalt tid klokka 16, men da var ikke huset klart. Da dro vi for å handle matvarer, men da vi kom tilbake for å legge fra oss varene, var det fortsatt ikke klart. Det var da jeg gikk inn i huset for å se hva som foregikk, sier Kracht til Dagbladet.

Synet som møtte ham, var som tatt ut fra en film.

- Da vi så huset liknet det noe som var tatt ut fra en skrekkfilm. Jeg trodde ikke mine egne øyne. Vi ville selvfølgelig ikke bo der, sier han.

MAT: Det lå masse mat i både kjøleskapet og på kjøkkenbenken. Foto: Privat
MAT: Det lå masse mat i både kjøleskapet og på kjøkkenbenken. Foto: Privat Vis mer

- Dårlig håndtert

Derfor tok Kracht bilder av huset, for deretter å dra rett opp til Novasol sitt kontor. Der krevde han å få pengene tilbake, fordi familien ikke lenger ønsket å bo der. Det gikk Novasol med på, og familien fikk i tillegg en betalt middag den samme kvelden.

Da han imidlertid spurte om å få betaling for «tort og svie», blant annet for transporten mellom Struer og Falster, nektet Novasol og henviste til betingelsene i leieavtalen.

- Jeg og min kone syntes dette er blitt utrolig dårlig håndtert. Jeg er sur fordi Novasol ødela ferien vår. Vi kom dit med forventninger om å slappe av og være med vennene våre, men slik ble det ikke, sier han og legger til:

- Novasol er jo ansvarlige for at det er rent når vi kommer til den avtalte tida. Renholdspersonalet var der da vi kom, men det var en uoverkommelig oppgave de hadde foran seg. Man hadde trengt å ta en industrirengjøring i det huset.

SOVEROMMET: Sånn så det ut på soverommet da Morten Kracht ankom med familien sin. Han sier til Dagbladet at det lå bæsj og blod i senga. Foto: Privat
SOVEROMMET: Sånn så det ut på soverommet da Morten Kracht ankom med familien sin. Han sier til Dagbladet at det lå bæsj og blod i senga. Foto: Privat Vis mer

Visste om tilstanden

Kracht har blitt fortalt at det var en gjeng med ungdommer som hadde bodd der før dem. De hadde ikke bestilt sluttrengjøring etter deres opphold, og de hadde tilsynelatende heller ikke prøvd å rydde opp etter seg.

Til BT forteller Kracht at han hadde blitt kontaktet av naboer i området, etter han delte sin frustrasjon i et Facebook-innlegg. Naboer har fortalt Kracht at ungdommene hadde festet høylytt hele natta, og politiet hadde kommet forbi. Derfor hadde Novasol også blitt advart om hva som kunne vente dem i sommerhuset.

REGN: Uteplassen var rasert, og flere spisebordstoler hadde stått ute i kraftig regnvær. Foto: Privat
REGN: Uteplassen var rasert, og flere spisebordstoler hadde stått ute i kraftig regnvær. Foto: Privat Vis mer

- De må ha gjort en normal klarrengjøring og bare tenkt at de kunne leie det ut videre. Novasol visste hvordan tilstanden var i huset da familien til Edel skulle overta huset to dager seinere, sier han til Dagbladet.

Det gikk derfor ut over både Edel Cecilie Handeland og Krachts familieferier.

- Jeg syntes så synd på Edel og hennes familie, og det er utrolig at de ikke mottok mer enn 1700 kroner etter det de gjennomlevde, sier Kracht.

- Gjør vondt

I en e-post til Dagbladet skriver Per Brogaard, kommersiell direktør i Novasol Danmark, at de ikke har mulighet for å kommentere enkeltsaker i media, men at de er i personlig dialog med deres gjester for å finne de beste løsningene.

- Vi lever av fornøyde gjester, og jobber hardt for å sikre en god ferie for alle våre gjester. Folk kan med det rette forvente å starte ferien i et rent og fint feriehus, og vi er veldig lei oss når vi ikke kan leve opp til det, skriver Brogaard.

Videre skriver han at Novasol har en høy standard på rengjøring, og hevder at 97 prosent av gjestene ikke trenger hjelp fra de lokale kontorene under oppholdet.

- Enhver feilaktig rengjøring er en for mye, skriver han og legger til:

- De bildene vi har sett florere rundt de siste dagene, er langt fra vår standard. Det gjør vondt å se.

VASK: Huset var ikke ferdig vasket da Kracht og familien ankom til avtalt tid. Ifølge Kracht hadde også renholderne en kjempejobb foran seg. Foto: Privat
VASK: Huset var ikke ferdig vasket da Kracht og familien ankom til avtalt tid. Ifølge Kracht hadde også renholderne en kjempejobb foran seg. Foto: Privat Vis mer

Han forklarer at de i høysesongen har flere enn 2000 ansatte som skal sikre at alle husene er i best mulig stand ved ankomst.

- Den hektiske sommeren, med mange gjester og mange kanselleringer og ombookinger, har dessverre ført til uforutsette utfordringer, spesielt i tilfeller der gjestene selv velger å stå for sluttrengjøringen, skriver Brogaard.

Videre forklarer han at det derfor har vært et økt behov for å kalle inn profesjonelt renholdspersonell i siste liten, hvis rengjøringen ikke har vært utført tilstrekkelig.

- Vi tar med oss disse erfaringene når vi optimaliserer prosedyrene for å skape en enda bedre opplevelse for de påfølgende leietakerne, skriver Brogaard til Dagbladet.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer