Allerede før salgstoppen av sprudlevann inn mot nyttårsaften kunne Vinmonopolet notere ny salgsrekord av bobler.
– Lett, lyst og bobler er blitt mer pop i 2019. Det gjelder særlig musserende vin, men også bobler i form av sider og øl, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl til Børsen.
For hele året under ett ligger Vinmonopolet an til en salgsøkning på 0,7 prosent. Men for bobler har veksten inn mot jul vært nær 10 prosent, sammenlignet med fjoråret.
Nå topper det seg
Gjennom desember ligger boblesalget over dobbelt så høyt som ellers i året. Den virkelige salgstoppen er de siste fire dagene før vi for alvor starter nedtellinga til et nytt år.
- Basert på fjorårets salgstall regner jeg med at Vinmonopolet kommer til å selge rundt 300 000 liter musserende vin til en verdi av rundt 70 millioner kroner i løpet av romjula. Av dette utgjør champagne rundt 37 000 liter til en verdi av 18 millioner kroner, sier Nordahl.
Han slår fast at musserende er for de store anledninger.
- Nyttårsaften og 17. mai er de store salgstoppene. I snitt gjennom hele året står boblesalget for 7 prosent av det totale volumet. Men på nyttårsaften i fjor var 22 prosent av salget musserende vin, forteller Nordahl.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger