I disse dager pumper kjeder og butikker i det ganske land ut SMSer med beskjeden: Black Week er her.
Det hele kulminerer i Black Friday førstkommende fredag, der kjedene kappes om de feteste tilbudene.
En som har fått nok av kjøret, er Gorine Forum. Hun driver klesbutikken Image Sandens i Kristiansand.
- Var bare å si stopp
- Man får det presset nedover halsen, å skulle ha tilbud. Hvert år har jeg hatt lyst til å si nei, men kjente på presset selv siden butikken ligger på et senter, sier hun til Børsen.
- I fjor, når det bikka til Black Month, da var det bare å si stopp.
Det er lettere for de store aktørene, med et større varelager, å sette ned prisene. Som nisjebutikk er ikke det like lett, ifølge henne.

- Black Friday er den største verstingen som presser alle små butikker til å måtte følge det kjedene gjør, sier hun.
Fædrelandsvennen omtalte saken først.
Fått med seg 50 aktører
Forum tok derfor saken i egne hender i fjor, og innførte noe helt nytt: Blue Friday. Ti prosent av omsetninga skulle gå til Blå Kors-kampanjen «En by uten fattigdom».
Fjoråret var en suksess, som følge av bred medieomtale og lojale kunder. I år skal det gjentas.
- I år har jeg vært på en skikkelig frierrunde hos butikker og banka på.

Frykter for julehandelen
Nå har hun fått med seg 50 aktører som skrinlegger Black Friday og heller går for Blue Friday.
Alle innsamlede midler denne dagen, går uavkortet til å kjøpe matkasser som deles ut av Blå Kors. Målet er 500 kasser. Kassene har en verdi på kr 2000 kroner per stykk, og inneholder mat, drikke, forbruksmateriell – i tillegg til håp og kjærlighet, heter det på kampanjens nettsider.
- Aldri vært mer nød
Som Dagbladet har omtalt, øker matkøene. Forskere fra Fafo mener den store pågangen i matkøer rundt om i Norge kan tyde på at vi kan få absolutt fattigdom i landet.
I tillegg viser rapporten «Mathjelp på dugnad» som er laget på oppdrag for Nav, at det er stadig flere samfunnsgrupper som har behov for mathjelp.
Forum forteller at engasjementet kommer som følge av de mange oppslagene om matkøer i år, og at folk sliter økonomisk.

- Tvunget tilbake til tobakken
- Det har aldri vært mer nød, i alle fall ikke på veldig lang tid. Med høye renter og høye strømregninger, så ser du at det kan like så godt være naboen din eller din søster som fra den ene dagen til den andre kan miste jobb og trenge hjelp, sier hun, og fortsetter:
- Når du går inn mot jul, så er det vanskelig å ikke ha hjerte for familier som står med tomme kjøleskap i ei tid som skal være ekstra fin, med fokus på mat og gaver.
Sa nei uten god magefølelse
Tilbakemeldingene på Blue Friday har vært veldig positive, ifølge Forum. Mellom 10-20 prosent av de hun spurte, måtte imidlertid gi etter for presset om å bli med på Black Friday.

Annonse sjokkerer: - Trist
- Men blant dem som sa nei til meg og ja til Black Friday, er det ingen som gjør det med en god magefølelse. De sa de skulle ønske det, men får det ikke til.
- Men de resterende 80 prosent som sier ja, har alle vært veldig positive og samstemte i følelsene rundt den dagen.