Black Friday

Boikotter kjøpefesten: - Vulgært

- De som vil kjøre på med Black Friday, får slokke lyset.

NEI: Bookies-grunderne Arne-Morten Willumsen og Lasse Brurok forklarer hvorfor de boikotter Black Friday. Foto: Emma-Sofia Olsson
NEI: Bookies-grunderne Arne-Morten Willumsen og Lasse Brurok forklarer hvorfor de boikotter Black Friday. Foto: Emma-Sofia Olsson Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Av alle utenlandske tradisjoner vi kunne ha importert, så valgte vi den kanskje aller dummeste, lyder den krystallklare beskjeden fra Kristin Hofstad, konstituert administrerende direktør i SMB Norge.

Kjøpsfesten Black Friday - eller Black Week - har fått et solid fotfeste i Norge. De siste åra har det omstridte handelsfenomenet imidlertid møtt motstand, protester, boikott og massiv bærekraftskritikk.

I det stille har flere norske bedrifter tatt grep og lansert alternative motsvar til det voldsomme handlehysteriet. Den norske boktjenesten Bookis er en av disse aktørene.

KAOS: På Norwegian Outlet på Vestby ble det kaos da et utvalg med dunjakker skulle selges for en brøkdel av førpris. Video: NTB Scanpix Vis mer

- Vi boikotter Black Friday for tredje året på rad. Vi tok et standpunkt fra starten av om å ikke bidra ytterligere til det allerede sterke kjøpepresset som eksisterer den fredagen, sier Arne-Morten Willumsen til Børsen. Han er gründeren bak Bookis, sammen med Lasse Brurok.

- Vulgært

Bokjenesten ble lansert i januar 2018. Bookis teller i dag om lag 300 000 norske brukere gjennom å satse stort på gjenbrukssalg av bøker. Willumsen opplyser at bedriften har hatt en solid vekst siden oppstarten og anslår en omsetning på om lag 50 millioner kroner i 2021.

- Vi har vokst veldig mye, og har hatt en vekst på omtrent 200 prosent fra i fjor. Selv om vi også tilbyr nye bøker, er det bruktbøker som står for mesteparten av salget, sier han.

Willumsen mener veksten illustrerer at det finnes et solid marked for gjenbruksløsninger - og at tungvekterne i handelsbransjen må våkne.

- Det har utviklet seg til å bli en vulgær kjøpefest, der fokuset er «kjøp, kjøp, kjøp» av nye produkter. Vårt overordnede mål er at hele e-handelsindustrien må bli langt mer sirkulær, og satse på bærekraftige løsninger, framfor å pushe nye varer på forbrukerne.

- Ansvarliggjør verstingene

Willumsen viser til den godt etablerte ressursmangelen som verden nå står oppe i. Ikea er blant handelsgigantene som sliter med varemangel som følge av den globale fraktkrisen. Samtidig roper bokbransjen varsko om internasjonal papirmangel.

- Dette bare understreker viktigheten av at vi ikke kan fortsette slik vi har gjort.

Han fortsetter:

- Det handler om å ansvarliggjøre verstingene. Det finnes veldig mange bransjer som kan ta ansvar for sirkulasjon av varer, men som ikke velger å bruke distribusjonskanalen sin på dette. Vi vet at en slik omstilling tar tid, men jeg håper vi kan være et eksempel til etterfølgelse.

- Et søppelsamfunn

- Kutt ut hele dritten, istemmer Roger Odeh (62).

BÅNN: - Norge er blitt et søplesamfunn, og jeg vil ikke bidra til det, sier Alle Tiders-innehaver Roger Odeh om hvorfor han boikotter Black Friday. Foto: Linn-Christin Marthinussen
BÅNN: - Norge er blitt et søplesamfunn, og jeg vil ikke bidra til det, sier Alle Tiders-innehaver Roger Odeh om hvorfor han boikotter Black Friday. Foto: Linn-Christin Marthinussen Vis mer

Han er daglig leder for suvenirbutikken Alle Tiders i Oslo sentrum. Mens nabobutikkene forbereder seg på storinnrykk og lukten av svidde bankkort fredag 26. november, varsler Odeh full boikott.

- De som vil kjøre på med Black Friday, får slokke lyset. Hos meg tåler alle prisene full belysning, spøker Odeh, før han understreker det egentlige poenget:

- Black Friday fører til at folk kjøper masse ting de ikke trenger. Da havner det i søpla. Norge er blitt et søppelsamfunn, og jeg vil ikke bidra til det. Folk skal kjøpe det de trenger.

- Har du vurdert å stenge butikken helt den aktuelle fredagen, slik enkelte andre små aktører gjør?

- Jeg holder åpent. Men jeg sier samtidig - kutt ut hele dritten. Og kutt heller prisene for fattige som ikke har råd til å betale 6000 kroner for en merkejakke. Men ikke bruk denne dagen til å tømme butikken for søppel.

Pandemi-rammet

Ifølge SMB Norge opplever småbedrifter at salget stopper fullstendig opp i dagene og ukene før selve Black Friday. Dermed taper virksomhetene også verdifull omsetning.

Situasjonen er særlig kritisk i kjølvannet av pandemien – som rammet varehandelen hardt.

Odeh var for øvrig selve personifiseringen bak kampanjen #reddroger i fjor, der målet var å rette fokus på nettopp den tøffe pandemisituasjonen sentrumsbedriftene sto i.

Odeh understreker overfor Børsen at han ikke er motstander av tilbud. Det er kjøpepresset Black Friday genererer han er mot.

- Jeg har også tilbud. Se her, «kjøp en til 99 eller to til 150», sier han entusiastisk og peker på ei hylle med miniatyr-vikingskip.

- Tilbud er ikke problemet. Men Black Friday skaper falsk etterspørsel, og det er problemet, mener Odeh.

Presses ut

Kristin Hofstad i SMB Norge mener det er all grunn til å rope varsko. Hun frykter dramatiske konsekvenser for småbedriftene i Norge dersom utviklingen fortsetter.

- Black Friday vokser for hvert år og skyver stadig mer av den verdifulle julehandelen over fra små lokale butikker til de store kjedene, påpeker hun.

- Det er de aller største aktørene som er de store pådriverne for denne handelsfesten. Det er fordi de har muskler nok til å presse utsalgsprisene så lavt at de havner under innkjøpsprisen for de mindre aktørene.

BLACK FRIDAY: Gode tilbud får folk til å bli gal etter varer. Men mennesker som venter på matforsyninger fra hjelpeorganisasjoner står på linje for å vente på tur. Video: Reuters / Storyful / Twitter / Norwegian Outlet / Lise Rafaelsen, Dagbladet Vis mer

Advarer

SMB Norge organiserer flere tusen medlemsbedrifter der de fleste har mellom fem og ti ansatte. Virksomhetene spenner over flere bransjer, med varehandel som en av de største.

- Våre medlemsbedrifter som driver innen detaljhandel, beskriver et stort og uønsket press for å være med på dette. Mange opplever dessuten at salget stopper fullstendig opp i dagene og ukene før selve Black Friday og at det i etterkant går kraftig ut over julehandelen, som tradisjonelt har vært den aller viktigste perioden for butikkene.

Hofstad kommer også med en tydelig advarsel:

- For oss er det betimelig å minne om at dette før eller seinere ender med at du som forbruker får et dårligere utvalg. Det fjerner mangfold, og det bidrar til å flytte både kunder og lokale arbeidsplasser vekk fra sentrum og inn i de store kjøpesentrene, lyder hennes dystre spådom.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer