- Av alle utenlandske tradisjoner vi kunne ha importert, så valgte vi den kanskje aller dummeste, lyder den krystallklare beskjeden fra Kristin Hofstad, konstituert administrerende direktør i SMB Norge.
Kjøpsfesten Black Friday - eller Black Week - har fått et solid fotfeste i Norge. De siste åra har det omstridte handelsfenomenet imidlertid møtt motstand, protester, boikott og massiv bærekraftskritikk.
I det stille har flere norske bedrifter tatt grep og lansert alternative motsvar til det voldsomme handlehysteriet. Den norske boktjenesten Bookis er en av disse aktørene.
- Vi boikotter Black Friday for tredje året på rad. Vi tok et standpunkt fra starten av om å ikke bidra ytterligere til det allerede sterke kjøpepresset som eksisterer den fredagen, sier Arne-Morten Willumsen til Børsen. Han er gründeren bak Bookis, sammen med Lasse Brurok.
- Vulgært
Bokjenesten ble lansert i januar 2018. Bookis teller i dag om lag 300 000 norske brukere gjennom å satse stort på gjenbrukssalg av bøker. Willumsen opplyser at bedriften har hatt en solid vekst siden oppstarten og anslår en omsetning på om lag 50 millioner kroner i 2021.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger