Halloween

Bruker 750 mill.: - Bør ringe noen bjeller

Nordmenn skal svi av 750 millioner kroner på Halloween i år, ifølge en fersk undersøkelse. Naturvernforbundet mener moroa har en mørk bakside.

KØ: 1 av 3 nordmenn mener Halloween-feiring er meningsløst. På samme tid anslås det at vi skal punge ut flere hundre millioner kroner på feiringa i år. Dette bildet er tatt i 2014, og viser folk som står i kø i Oslo sentrum for å kjøpe Halloween-effekter. Trenden har vokst de siste åra. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB
KØ: 1 av 3 nordmenn mener Halloween-feiring er meningsløst. På samme tid anslås det at vi skal punge ut flere hundre millioner kroner på feiringa i år. Dette bildet er tatt i 2014, og viser folk som står i kø i Oslo sentrum for å kjøpe Halloween-effekter. Trenden har vokst de siste åra. Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Publisert

Søndag 31. oktober skal mange nordmenn, tradisjonen tro, kle seg ut og banke på dører med beskjeden «knask eller knep».

Den amerikanske Halloween-tradisjonen har for lengst fått fotfeste i Norge. Det kjennes på lommeboka til vanlige folk.

For ifølge en undersøkelse gjennomført av YouGov for Danske Bank, skal nordmenn svi av hele 750 millioner kroner på feiringa i år.

Dette er noen av undersøkelsens funn:

  • Nordmenn som skal markere Halloween, kommer til å bruke 270 kroner i snitt på kostymer.
  • 10 prosent planlegger å bruke mer på årets Halloween-markering fordi de ikke fikk gjort noe særlig ut av dette i fjor.
  • 1 av 3 nordmenn mener Halloween-markering er meningsløst.

- Enorme summer

- Det er enorme summer det er snakk om her, og det er tydelig at dette er noe som engasjerer mange, sier forbrukerøkonom i Danske Bank, Thea Olsen, til Børsen.

Hun legger til at betalingsviljen er stor i år, trolig på grunn av at Halloween-feiringa i fjor ble avlyst for de aller fleste.

Olsen tror Halloween-feiringa har kommet til et punkt der det er vanskelig for foreldre å styre unna.

- Barn og unge snakker om Halloween flere uker i forveien. Innkjøp av kostymer, pynt og godteri er derfor vanskelig for foreldrene å unngå. Så min antakelse vedrørende overforbruket er at mange i utgangspunktet ikke ville brukt penger på dette, men at man rett og slett ikke ser en annen mulighet enn å være med på denne dagen, sier Olsen.

Miljøutfordringer

Moroa har også et mørkt miljøbakteppe.

Ifølge samme undersøkelse ender 16 prosent opp med å kaste mye av produktene og varene de kjøper inn. 22 prosent føler seg ukomfortable med at de kjøper billige produkter til Halloween som de bare ender opp med å kaste i etterkant. 46 prosent mener Halloween fører til et overforbruk de ikke er komfortable med.

Funnene fra undersøkelsen får Naturvernforbundet til å reagere.

- Dette er høye tall. Det er en tradisjon som har sneket seg inn bakveien gjennom kjedene våre, som har introdusert dette for å øke forbruket og salget, sier rådgiver i Naturvernforbundet, Janne Gillgren, til Børsen.

I USA har Halloween vært en tradisjon i cirka 150 år. Feiringen kom for fullt til Norge rundt år 2000, der Harry Potter-filmene med trolldom og personer flygende på sopelimer trolig har en stor del av æren, ifølge Forskning.no.

Gillgren mener forbruket i forbindelse med Halloween har store miljøutfordringer.

- Det har masse konsekvenser. Vi har allerede et enormt avfallsproblem i tillegg til en utpreget bruk-og-kast-kultur, som vi må endre. Vi har ikke råd til å fortsette, advarer hun.

NATURVERN: Janne Gillgren i Naturvernforbundet mener man bør tenke seg om før man handler inn halloween-rekvisitter. Foto: Naturvernforbundet
NATURVERN: Janne Gillgren i Naturvernforbundet mener man bør tenke seg om før man handler inn halloween-rekvisitter. Foto: Naturvernforbundet Vis mer

- Jeg blir både oppgitt og frustrert av at mange av innkjøpene går i søpla, sier hun.

Gillgren mener også at mange av Halloween-produktene er «ekstremt dårlige».

- De er av plast, de lyser, og lar seg vanskelig resirkulere. Det er så kortsiktig. Det er litt som en blinkende julegenser, som ikke kan vaskes, brukes to ganger og sorteres som farlig avfall. Da bør det ringe noen bjeller.

Hun mener man langt på vei kan lage kostymer selv.

- Man trenger ikke løpe på butikken og kjøpe nye ting hvert år. Det er veldig lite som skal til. Et hvitt laken, svarte klær og ansiktsmaling. Kun fantasien setter grenser, men man kan lett bruke det man har.

Hun mener nordmenn bør være mer måteholdne med innkjøpene, og har klare oppfordringer i forkant av årets halloween:

- Det man anskaffer av Halloween-rekvisitter, bør man naturligvis spare fra år til år. Der du har påske-, 17. mai- og julepynt, der har du også Halloween-pynten, er den klare beskjeden fra Gillgren.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer