Bryggerigiganter slår alarm

Knuser rekorder, men ingen jubel. Bryggerikjempene frykter dramatiske konsekvenser for utelivsbransjen.

PARADOKSAL SITUASJON: Bryggerikjempene Ringes og Hansa Borg melder om historisk høye salgstall i dagligvarehandelen under coronakrisa. Et svimlende overskudd kan de likevel se langt etter, for serveringsstedene, som Grand Cafe, er stengt. Foto: Nina Hansen
PARADOKSAL SITUASJON: Bryggerikjempene Ringes og Hansa Borg melder om historisk høye salgstall i dagligvarehandelen under coronakrisa. Et svimlende overskudd kan de likevel se langt etter, for serveringsstedene, som Grand Cafe, er stengt. Foto: Nina Hansen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Dette har vært et veldig annerledes år for oss, sier kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard, til Børsen.

Norges største bryggeriselskap kan konstatere at nordmenn har vært ivrige på å slokke tørsten under pandemien. Den formidable veksten i dagligvarehandelen har bidratt til rekordhøye salgstall.

Én faktor sørger likevel for at trærne ikke vokser inn i himmelen.

- 12. mars opplevde vi at en stor del av vår virksomhet, nemlig den som henvender seg mot uteliv og servering, fikk seg en midt i fleisen. Barer og restauranter måtte stenge umiddelbart, noe som ga tydelig utslag hos oss. Vi merket at salget gikk fra bra til null over natta, fortsetter Bruusgaard.

BEKYMRET: Kommunikasjonssjef i bryggerikonsernet Ringnes, Nicolay Bruusgaard. Foto: Ringnes
BEKYMRET: Kommunikasjonssjef i bryggerikonsernet Ringnes, Nicolay Bruusgaard. Foto: Ringnes Vis mer

- Blir det riktig å si at dere har hatt tidenes beste salgstall i butikk, men tidenes verste år rettet mot salg til uteliv?

- Ja, det kan du si. Vi har hatt historisk høye salgstall rettet mot dagligvare. Det skyldes et redusert uteliv, men også i stor grad at de som handler i Sverige nå har handlet i Norge.

- Virkelig slitt

Ringnes AS omsatte for totalt 4,5 milliarder kroner i 2019, og leverte et resultat før skatt på 784 millioner. Ringes anslår at volumene i utelivsdelen av virksomheten totalt sett gjennom året har falt med 30-40 prosent sammenliknet med 2019.

Tilsvarende har stengte grenser mot Sverige og et hardt rammet uteliv gjort at volumene i dagligvarehandelen har steget med over 20 prosent i samme periode.

- Totalt sett har vi kommer godt fra det - selv om deler av virksomheten virkelig har slitt. Vi hadde en runde med permitteringer i vår hos ansatte som jobber mot uteliv. Denne gang har vi besluttet å ikke ta det steget.

- Hvorfor ikke?

- Selv om en del utelivsaktører har valgt å stenge dørene, er det fortsatt flere som velger å holde åpent. Det er behov for å følge opp disse kundene, og på samme tid håper vi på en snarlig normalisering av situasjonen.

IKKE OVER: NHO-leder Ole Erik Almlid mener vi må ta høyde for at også 2021 blir et kriseår. Video: Christian Roth Christensen. Vis mer

- Det haster

Utfordringen for Ringnes - og resten av norsk bryggeribransje - er at store deler av omsetningen hentes nettopp fra uteliv- og serveringsbransjen. Når flere tusen norske virksomheter etter hvert må betale inn utsatt skatt, moms og andre regninger, frykter flere for et konkursras.

Og skulle kundene gå til grunne, vil det få dramatiske konsekvenser for bryggeriene.

- Hvilke vurderinger gjør dere om eller når serveringssteder får problemer med å betale regningene sine?

- Vi snakker med kundene våre hver eneste dag, og vi opplever at veldig mange av dem er bekymret for situasjonen. Vi prøver å støtte dem så godt vi kan, sier Bruusgaard og understreker følgende:

- Om vi skal unngå en rekke konkurser er det helt avgjørende at myndighetene får på plass en kompensasjonsordning som hjelper også denne bransjen gjennom krisen. Og det haster.

- Havner under

Norges nest største bryggeri, Hansa Borg, deler erfaringene til sin konkurrent. Fra april til mai falt utelivsomsetningen i virksomheten til tilnærmet null, før dagligvaremarkedet overtok og serverte selskapet solide inntjeninger.

- Sommersesongen var fantastisk. Den ble preget av tre faktorer; et begrenset uteliv, stengt svenskegrense, og nordmenn som ferierte i Norge. Omsetningen vår i juni, juli og august har derfor vært rekordstor, sier selskapets administrerende direktør, Lars Giil, til Børsen.

- IKKE EN REDNINGSPLANKE: Administrerende direktør i Hansa Borg Bryggerier, Lars Giil, frykter for framtida til flere av utelivskundene. Han mener at staten må ta ansvar. Foto: HBB
- IKKE EN REDNINGSPLANKE: Administrerende direktør i Hansa Borg Bryggerier, Lars Giil, frykter for framtida til flere av utelivskundene. Han mener at staten må ta ansvar. Foto: HBB Vis mer

Bryggeriet kan likevel se langt etter et rekordresultat. I fjor omsatte Hansa Borg Bryggerier for i overkant av én milliard kroner. I et normalår utgjør utelivet 25-30 prosent av total omsetning.

- Denne andelen blir mye lavere i 2020. Vi regner totalt sett med å havne noe under opprinnelig forventet resultat.

- Dypt bekymret

Hvor selskapet lander rent økonomisk i 2020, er derimot ikke Giils største bekymring akkurat nå.

- Utelivskundene våre går inn i det nye året med utrolig dårlig likviditet. Vi er dypt bekymret for hele utelivsbransjen. Den vanskeligste tida er foreløpig ikke kommet til syne, sier Giil.

UVANLIG HENVENDELSE: Petter Stordalen måtte nylig ta affære da Gerd (71) sendte ham et pengekrav etter flere tiår med radiostillhet. Foto/video: Bjørn Langsem / Dagbladet / Instagram Vis mer

Toppsjefen bekrefter at de nå har langt mer utestående gjeld blant sine kunder enn i et ordinært år. Han ønsker ikke å gi et konkret tall på hvor mye det dreier seg om.

- Én ting er hva våre kunder skylder oss, men vi ser også at resten av deres likviditetsbilde er svært utfordrende. Vi vet at det er mange som står i en vanskelig situasjon.

- Tatt en risiko

- Står dere i en posisjon til å kunne bidra med utsettelser?

- Vi følger våre kunder tett og er i dialog med hver enkelt, men vi kan ikke overta statens ansvar. Vi har i økende grad tatt en større risiko enn normalt. Da kan vi ikke være utelivsbransjens redningsplanke i tillegg, dessverre.

Bryggeriet lener en stor andel av inntekten nettopp på norske utelivsaktører. Og skulle kundene gå konkurs, risikerer selskapet voldsomme tap.

- Vi er forberedt på at det kan bli et scenario. Da må vi ta det tapet, og det er vi sterke nok til, men vi vil forsøke å støtte kundene i den grad vi kan det.

- Utspilt sin rolle

Han mener at myndighetene må komme på banen med sterkere tiltak rettet mot serveringsbransjen. Administrerende direktør i Ringnes, Anders Røed, har også tatt til orde for nødvendigheten av flere redningstiltak.

Han mener at «bransjen står bakerst i køen når fellesskapet gjør opp regningen i krisepakkene».

- I mars sto vi sammen med flere av våre kunder og så litervis drikke gå i sluket. For å unngå at bransjen lider samme skjebne er tiden nå overmoden for å sørge for at de møtes med tiltak som treffer. For serveringsbransjen har dugnadsbegrepet for lengst utspilt sin rolle. Det er alvor nå, skriver Røed i en kommentar.

- For serverings- og utelivsbransjen har 2020 bydd på en meny bestående av økte kostnader, redusert kapasitet, færre kunder og redusert salg. For at de skal kunne se 2021 må vi møte denne situasjonen med konkrete kompensasjonstiltak og en momssats som sikrer at de likebehandles med resten av reiselivsnæringen, fortsetter han.

Styrket redningspakke

10. november la regjeringen fram en egen krisepakke på totalt 17,7 milliarder for å hjelpe norske bedrifter og kommuner. Den er seinere blitt oppjustert til 22,1 milliarder kroner.

Mandag denne uka ble det klart at kompensasjonsgraden til coronarammede bedrifter økes. I perioden september-oktober øker den til 70 prosent og i november og desember til 85 prosent. I januar og februar faller den til 80 prosent igjen.

Maksimal utbetaling per måned settes videre til 80 millioner kroner.

NHO var blant dem som uttrykket glede for forbedringene i krisepakken, men understreker at de fortsatt frykter konkurser framover.

- Vi står i en veldig alvorlig krise, og mange bedrifter har en krevende og mørk vinter foran seg, påpekte NHO-sjef Ole Erik Almlid, ifølge NTB.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer