- Dette har vært et veldig annerledes år for oss, sier kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard, til Børsen.
Norges største bryggeriselskap kan konstatere at nordmenn har vært ivrige på å slokke tørsten under pandemien. Den formidable veksten i dagligvarehandelen har bidratt til rekordhøye salgstall.
Én faktor sørger likevel for at trærne ikke vokser inn i himmelen.
- 12. mars opplevde vi at en stor del av vår virksomhet, nemlig den som henvender seg mot uteliv og servering, fikk seg en midt i fleisen. Barer og restauranter måtte stenge umiddelbart, noe som ga tydelig utslag hos oss. Vi merket at salget gikk fra bra til null over natta, fortsetter Bruusgaard.
- Blir det riktig å si at dere har hatt tidenes beste salgstall i butikk, men tidenes verste år rettet mot salg til uteliv?
- Ja, det kan du si. Vi har hatt historisk høye salgstall rettet mot dagligvare. Det skyldes et redusert uteliv, men også i stor grad at de som handler i Sverige nå har handlet i Norge.
- Virkelig slitt
Ringnes AS omsatte for totalt 4,5 milliarder kroner i 2019, og leverte et resultat før skatt på 784 millioner. Ringes anslår at volumene i utelivsdelen av virksomheten totalt sett gjennom året har falt med 30-40 prosent sammenliknet med 2019.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger